Víme, jak se líbí nový design Aktuálně.cz

OK, ten titulek je jen narážka na “oblíbený titulkový trik”:http://www.google.cz/search?q=site%3Aaktualne.centrum.cz+V%C3%ADme z “Aktuálně.cz”:http://www.aktualne.cz/. Nicméně: jaké jsou zatím reakce na nový design a co o změně říká ředitel Aktuálně.cz **Jakub Unger**?

“Ptal jsem se”:http://twitter.com/adbar/statuses/933173950 svých přátel a ctěných čtenářů na Twitteru a projel jsem si pár reakcí jinde. Komentáře jsem brutálně rozsekal a rozdělil do následujícího výčtu. Plné znění v původním kontextu najdete v jednotlivých odkazech.

=== Výtky (tučně ty, které dělají problém i mně):===

– “Na homepage **minimálně šest druhů nadpisů**, část Arialem, část Georgií, ve stylech se pak dá najít ještě Times.” (“Jan Řezáč”:http://blog.filosof.biz/nove-aktualnecz/)
– “kombinacia moc druhov pisma – patkove, bezpatkove, farebne, tucne, tenke, male, vacsie” (“@madciapka”:http://twitter.com/madciapka/statuses/933229779)
– “jako kdyby to nedělal profesionální grafik” (“@sveek”:http://twitter.com/sveek/statuses/933211762)
– “je důležitější tohle podbarvení, tohle podbarvení, tento tučný text nebo tento.. nebo snad něco úplně jiného?” (“Jan Řezáč”:http://blog.filosof.biz/nove-aktualnecz/)
– “Barevně se nový design zcela rozchází s logotypem – vyblitá hnědá a vyblitá fialová x sytá modrá a oranžová.” (“Jan Řezáč”:http://blog.filosof.biz/nove-aktualnecz/)
– “To velké písmo je až moc velké a ty úzké mezery jsou až moc úzké…” (“@timycz”:http://twitter.com/timycz/statuses/933206443)
– “působí to na mě trochu **stísněným dojmem** – subjektivně. možná ty okraje?” (“@pavelm”:http://twitter.com/pavelm/statuses/933186012)
– “Moc natěsnané u sebe, není to vůbec vzdušné. Okraje bez mezer, vtip?” (“@pan_dokonaly”:pan_dokonaly)
– “Fulltextové vyhledávání jsem našel po několika zmatených desítkách vteřin. Různé typy odkazů už raději nepočítám” (“Jan Řezáč”:http://blog.filosof.biz/nove-aktualnecz/)
– “**chybí mi aktuality**, to nahoře tak nevnímám,” (“@jilm”:http://twitter.com/jilm/statuses/933192698; k aktualitám viz komentář Jakuba Ungera níže)
– “Aktualne.cz se nedokázalo zbavit snahy dostat na titulní stránku maximum věcí. Rušivě působí nejenom některá bílá místa (zejména v dolní části stránky), ale také poněkud poskakující členění – webdesigner si pravděpodobně zapomněl namalovat tolik potřebné horizontální dělící čáry.” (“pooh.cz”:http://www.justit.cz/weblogy/a.asp?a=2002344)
– “výrazně menší obsahová hutnost u deníku, který se s odkazem na své začátky profiluje spíše jako seriózní konzervativněji laděné médium se silnými osobnostmi ve svém zázemí, (působí) trochu kontraproduktivně. ” (“lupa”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/)
– “dramatická akcentace autorů vyvolává nechtěný dojem, že již čteme spíše blog redakčních sloupkařů a komentátorů než zpravodajský server.” (“lupa”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/)
– “šalamounské řešení prostřednictvím roletového javascriptového menu je, co se týče dostupnosti … spíše krokem zpátky.” (“lupa”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/)
– “Už první design Aktuálně vycházel z Lidovek.cz. Tenhle druhý se jim ještě víc přibližuje. ” (“komentář na lupě”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/nazory/237602/)
– “…mi hned připomněl zpravodajské servery ČTK” (“komentář na lupě”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/nazory/237556/)
– “Tolik reklam už jsem pohromadě dlouho neviděl” (“@zimmicz”:http://twitter.com/zimmicz/statuses/933249908)
– za sebe ještě přidávám, že se nějak nemůžu donutit číst ty čtyři vybrané titulky pod hlavní zprávou – viz připomínka se stísněností.

===Pozitivní:===
– “nový design je pokrokem oproti původnímu.” (“pooh”:http://www.justit.cz/weblogy/a.asp?a=2002344)
– “informačně hutná homepage prošla vizuálním odlehčením. … nová podoba daleko více připomíná titulní stranu klasických tištěných novin.” (“lupa”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/)
– “zprávy začaly používat jakousi hierarchii, takže lze po stránce lépe těkat či cíleně vyhledávat zajímavá témata, a v pravém sloupci se objevilo dokonce sjednocené řazení upřednostňovaných zpráv do rubrik.” (“lupa”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/)
– “na první pohled viditelné zeštíhlení hierarchické struktury, vrchního menu je nepochybně chvályhodné. Zejména uživatelé subnotebooků a některých mobilních zařízení by ji mohli ocenit” (“lupa”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/)
– “viditelné odlišení od konkurence, a každé zviditelnění se přece počítá.” (“lupa”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/)
– “přijde mi to pěkné, přehledné” (“@carnero_cc”:http://twitter.com/carnero_cc/statuses/933209316)
– “konečně na střed” (“tomasvrana”:http://twitter.com/tomasvrana/statuses/933180940)
– “s blokovanou reklamou působí velmi přehledně, vím, kde co mám a jak se k tomu dostat.” (“zimmi v komentářích u filosofa”:http://blog.filosof.biz/nove-aktualnecz/)

===Změny očima Jakuba Ungera===

Zeptal jsem se Aktuálně.cz, jestli je něco při přípravě nové verze webu překvapilo. Aktuálně si mj. objednalo průzkum agentury Millward Brown, která zjišťovala potřeby uživatelů zpravodajských serverů.

“*To hlavní ‘překvapení’ je vlastně hodně triviální,*” píše mi Jakub Unger. “*Pokud se řekne Internet a Zprávy, většina populace nemá zájem o technologické vychytávky, ajax, komplukovanou customizaci atp… Chtějí zkrátka Rychlý přehled. Na jednom místě, správně roztříděný, se srozumitelně uspořádaným kontextem*”.

*”Musíte být technologicky a produktově moderní (takový je internet z povahy, kdo neinovuje, vypadne ze hry), avšak tato **modernost musí být především funkční**. Je to jen platforma, o zážitku ze zpráv rozhoduje samotný obsah. Nemusíte vystavovat, jak máte geniální video-player, pro konzumenta je důležité, zda samotné video obsahuje zprávu. Nepotřebuje si ‘hrát’ s technologií, chce se především v reálném čase dozvědět něco nového.*”

Pár lidí zmínilo podobnost s webem Lidovek či Českých novin. Podle Jakuba Ungera se Aktuálně od nich odlišuje ve dvou aspektech.

==1. Přístup k obsahu==
*”Aktuálně.cz nerecykluje části obsahu primárně vytvořené pro jiné mateřské médium (Lidovky čekají na ‘včerejší’ vydání tištěných LN, ČeskéNoviny mohou publikovat jen část jinak uzavřeného agenturního servisu ČTK); My tvoříme a publikujeme zprávy tak, jak jsme je sami získali a jak se právě dějí.”*

==2. Moderní technologická platforma==
Podle Jakuba Ungera konkurenti Aktuálně.cz zůstaly u “tradičních prvků a klasického fungování zpravodajského webu”, zatímco Aktuálně.cz je stavěno “dynamicky”. Ukazuje to na příkladu **news banneru** pod hlavičkou webu. *”Možná na nesoustředěný první pohled připomíná statické poutáky na Lidovky.cz, ale je to úplně jinak – ve skutečnosti je to dynamický script, který v reálném čase načítá poslední zprávy, jak jsou publikovány (**uživateli, který v určité chvíli prochází webem, se tedy titulky ‘změní před očima’, pokud vyskočí nová zpráva**),*” vysvětluje Jakub Unger.

*”To je přesně ten přístup, který zmiňuji výše: pro nás není důležité dávat na odiv momentální technocké vychytávky (a tento script je svého druhu unikátní věc), pro nás je důležité, jak ten prvek slouží konzumentovi zpráv. Zda zrychlí jeho přehled. Podobných věcí (např. kontextové vyhledávání, databáze autorů, …) najdete víc.”*

Více v “tiskové zprávě”:http://www.centrumholdings.com/novinka12.html, na “blogu Jakuba Ungera”:http://aktualne.centrum.cz/clanek.phtml?id=618008 a “v článku na Lupě”:http://www.lupa.cz/clanky/centrum-aktualne-jiz-bylo-zrale-na-zmenu/.

Jestli je něco, co se vám na novém designu nelíbí nebo líbí a co jsem zde nezmínil, nenechte si to pro sebe a napište komentář. Já osobně patřím mezi ty, kterým nový design moc nesedí (stísněnost – čitelnost – vodorovné aktuality), ale zároveň vím, že se mi 90% nových designů nejdřív nelíbí, takže tomu dám ještě trochu času.

5 Comments

  1. Ja pridam jeste jednu negativni. A to nedotazenost redesignu do konce. Sport je ve starem kabate, fotogalerie taky, atd. Proste spatynka a hura akce

  2. Nový design Aktualne.cz je výborný. To, že si banda českých pagrafiků zkouší zvýšit svoje ubohé sebevědomí tím, že nadává, to je stará známá.. Nadávají vždy (pokud to nedělají oni).

  3. Přidám pozitivní reakci. Je to přehledné a hlavně funkční. Tohle není kniha, aby to mělo dva druhy nadpisů a jednoduchou typografii. Aktuálně je zpravodajské médium, které má přitáhnout a vizuálně hierarchizovat informace a to se jim daří.
    Jedině bych snad souhlasil se zbytečným zdůrazněním autorů, ale možná je to přechod od anonymních zpravodajských novin k osobněji laděným zprávám od konkrétních osob.

Comments are closed.