Nedávno jsem „psal“:http://online.zurnalistika.cz/11/everyblock-vlajkova-lod-databazove-zurnalistiky/ o startu dlouho očekávaného hyperlokálního webu **“EveryBlock“:http://www.everyblock.com/**. Jakého se dočkal přijetí?
Stručné připomenutí: EveryBlock shromažďuje data veřejná i doposud neveřejná a vizualizuje je pro KaždýBlok ve městě – máte tak zajímavé informace o dění ve svém nejbližším okolí. EveryBlock dělá z roztroušených hrubých dat ucelenou databázi hraničící s žurnalistikou.
Zaměřme se jen na negativa. EveryBlocku (jinak víceméně nadšení) recenzenti vytýkají:
1. Chybí silná homepage
—
Všechny stránky působí stejně. Čistý design, ale chladný. Člověku chybí pocit, že tahle studená stránka se týká jeho domova.
2. Chybí kontext
—
Nabízet data bez kontextu je fajn, ale není to žurnalistika. EveryBlock někteří vnímají jen jako databázi pro novináře a třeba skvělý podpůrný web pro občanskou žurnalistiku, ale pro běžné lidi chybí u zpráv/dat kontext. *“Mít detailní pohled na kriminalitu v mém okolí je opravdu skvělé, ale jak je na tom mé okolí v porovnání s ostatními oblastmi?“* Ale například Matt Waite „nemá pocit“:http://www.mattwaite.com/2008/01/27/thoughts-on-everyblock-and-context/, že by web postrádal kontext. Kontext vyplývá z bydliště uživatele – právě ten blok a vy jste kontext.
3. Chybí prioritizace dat
—
Jsou lidé (jako já), kteří každý den lezou na statistiky NHL a iks minut se v nich vrtají. Hledají milníky, zajímavosti, ukájejí své statistické úchylky. A pak jsou lidé normální. Podle kritiků není EveryBlock pro tu druhou skupinu (doufám, že čítající 99% populace) ideální. Nezvýrazňuje, co je důležité, všechno nechává na čtenáři. Všechny tečky jsou stejné. Cizí jízda v opilosti pět bloků od bydliště uživatele není asi moc zajímavá, ale jízda poslance XY v opilosti, to už je lepší. Ovšem takovou prioritizaci EB nenabízí.
4. Chybí personalizace
—
I zprávy mají svou „Unique-Selling Proposition“:http://en.wikipedia.org/wiki/Unique_selling_proposition. Problém je v tom, že nelze dobře odhadnout, v čem vězí čí USP… Ona totiž unikátnost zprávy nemusí vyplývat z jejího obsahu, ale z příjemce. Nerozumíte? Vezměte si potenciální zprávu *„V ulici Družstevní ochoz se bude opravovat potrubí.“*
| Oblast | Význam pro čtenáře
|————————————–
| Brno | Největší nuda na světě
| Praha 5 | Druhá největší nuda na světě
| Pět bloků daleko | Třetí největší nuda na světě
| Obyvatelé ulice | Solidní zpravodajský potenciál
| Obvytelé baráku, který má dočasně porušenou statiku, ale bylo jim řečeno, že se nemusí ničeho obávat, protože se to za pár týdnů opraví a že ohrožení by znamenaly jen velké vibrace a kde ty by se, jářku, vzaly… | **Kurňavelká důležitost!**
Příklad jsem si uzmul z blogu autora konkurenční služby „Outside.in“:http://outside.in/. Jeho *“Výmolový paradox“:http://www.stevenberlinjohnson.com/the-pothole-paradox.html* říká, že výmol na silnici před vaším barákem vás zajímá. Výmol o tři bloky dál, kam nejezdíte, je vám ne-ko-neč-ně ukradený.
Jedním teoretickým (a komplikovaným) řešením je možnost nakreslit si do mapy několik ploch. Jedna bude říkat: tohle je jádro, kde mě zajímá vše. Druhá bude říkat: tady mě zajímají i inspekce v restauracích. Třetí bude říkat: tady mě zajímají jen zprávy o vraždách a přepadení atd. Aplikovat jeden filtr na jedno nespecifikované okolí není ideální. Druhá teoretická možnost je „megasémantický web“, díky němuž si EveryBlock potřebné filtry nastaví sám (dle vašeho chování v sociálních sítích atd).
5. Porušuje obchodní podmínky
—
EveryBlock zahrnuje data z Craigslistu. Sbírá je pomocí RSS – což Craigslist komerčním webům zakazuje. Možná ale mají nějakou nezveřejněnou dohodu.
6. Chybí zájem
—
Hyperlokální žurnalistika je sice úspěšný buzzword, ale žádný výrazný obchodní úspěch se zatím nedostavil. Jedno nehezké vysvětlení „nabízí“:http://techfold.com/2008/01/24/is-everyblock-is-going-to-bump-into-everyproblem-that-blockrocker-did/ autor trochu podobné zkrachovalé služby: není poptávka.
7. Chybí obchodní model
—
Co se stane, až za rok a půl dojdou peníze z grantu? EveryBlock není plně automatický, musí se na něj dohlížet. Nemluvě o tom, že tým nevyužil „outsourcingu“ map přes Google Maps API či jinou službu a postavil si mapy vlastní, které bude muset dále vyvíjet a udržovat. Zatím vidíme jen pár AdSense proužků.
Detailní reflexi EB naleznete v odkazech – doporučuji též obvykle kvalitní diskuse a v nich kritiku kritiky. Podle mě je EveryBlock sice evidentně místy nedotažený projekt (což přiznávají i tvůrci a štítek „beta verze“ tam nedali jen proto, že nechtěli být moc trendy), nicméně je extrémně zajímavý a jistě se zase za pár týdnů podívám, jak se mu daří.
**Odkazy:**
– „Roundup of reaction to Holovaty’s EveryBlock.com“:http://www.lucasgrindley.com/2008/01/roundup_of_reaction_to_holovatys_everybl.html. Shrnutí od Lucase Grindleyho
– „Thoughts in defense of EveryBlock“:http://patrickbeeson.com/blog/2008/jan/27/thoughts-defense-everyblock/. Patrick Beeson
– „Adrian Holovaty’s EveryBlock goes live“:http://journalistopia.com/2008/01/23/adrian-holovatys-everyblock-goes-live/. Danny Sanchez
– „EveryBlock and the Definition of News“:http://blog.thescoop.org/archives/2008/01/25/everyblock-and-the-definition-of-news/. Derek Willis
– „Is EveryBlock is going to bump into EveryProblem that BlockRocker did?“:http://techfold.com/2008/01/24/is-everyblock-is-going-to-bump-into-everyproblem-that-blockrocker-did/. Rod Edwards
– „Thoughts on everyblock and context“:http://www.mattwaite.com/2008/01/27/thoughts-on-everyblock-and-context/. Matt Waite
– „My obligatory EveryBlock post“:http://mindymcadams.com/tojou/2008/my-obligatory-everyblock-post/. Mindy McAdams
– „Rethinking The Local Paper“:http://avc.blogs.com/a_vc/2008/01/rethinking-the.html. Fred Wilson
– „Everyblock.com: A big step for citizen journalism“:http://www.methodsreporter.com/2008/01/24/everyblockcom-big-step-for-citizen-journalism/. Brad Flora z The Chicago Methods Reporter
– „EveryBlock Tests Craigslist RSS Feed Generosity: Missed Connection?“:http://blog.insiderchatter.com/2008/01/25/everyblock-tests-craigslist-rss-feed-generosity-missed-connection/
– „Holovaty’s EveryBlock unlocks neighborhood news data“:http://www.ojr.org/ojr/stories/080206niles/. OJR.org. interview Roberta Nilese s Adrianem Holovatym
– „Launching EveryBlock“:http://www.poynter.org/column.asp?id=2&aid=136307. A rozhovor pro Poynter.org