Placený obsah vrací úder?

Nikdo nemá rád placený obsah. Ani já ne. Jenže kde jsou ty doby, kdy jsme mohli jednoduše říct: „stejnak to nefunguje, vsaďte na reklamu“.

Mám pocit, že stále častěji se **připouštějí úvahy o placeném obsahu** či placených službách. Ať už je to v médiích (třeba: Times Online „zpoplatňují“:http://www.guardian.co.uk/media/2008/sep/15/thetimes.pressandpublishing svůj archiv) nebo na webových službách (třeba: „pozornost“:http://news.cnet.com/8301-13505_3-10033603-16.html, které se dostalo přednášce 37signals o zpoplatňování služeb).

Je to logické: v době ekonomické krize a „poklesu zisků z inzerce“:http://www.nytimes.com/2008/10/13/business/media/13adco.html?pagewanted=2&partner=rssnyt&emc=rss se vždycky vyrojí debaty, jestli by nebylo lepší mít vedle náladové inzerce ještě jeden zdroj příjmů: předplatné.

**Rupert Murdoch** má jasno. Původně byl v táboře odpůrců placeného obsahu, ale objednaná analýza ho překovala a začal věřit subskripcím na WSJ. A jako jeden z mála lidí je „spokojený“:http://www.paidcontent.org/entry/419-murdoch-wsjcom-sub-revs-could-increase-by-300-million-in-next-few-years a dokonce „zvažuje“:http://online.zurnalistika.cz/14/wall-street-journal-zadarmo-nebude/, že zvýší cenu předplatného.

Ostatní tituly to nemají tak jednoduché – nejsou holt tak jedinečné jako WSJ. Zafunguje ekonomický zákon schválnosti, který zní: *“Čím vyšší finanční krize, tím vyšší ochota uvažovat o placeném obsahu, ale taky tím nižší ochota lidí platit“*.

Nicméně další organizace se ozývají s názory, že placený obsah není vhodné odpískat. Šéf **FT.com** Rob Grimshaw před měsícem „řekl“:http://www.journalism.co.uk/2/articles/532328.php, že vydavatelé musí chránit své právo zpoplatňovat obsah. Upozorňuje, že neexistuje důvod, proč držet web čistě na reklamě nebo čistě na předplatném, podle něj je nutné experimentovat s obojím. A moje rok a něco stará zkušenost z **Respektu** také nevyzněla zrovna tak, že bych měl pocit, že Respekt musí zrušit placený přístup.

Samozřejmě velmi silný je i zástup odpůrců placeného obsahu – viz třeba týden starou „věštbu“:http://www.journalism.co.uk/5/articles/532461.php tvůrce „agregovaného hudebního časopisu“ Idiomag. A pak jsou tu jiné cesty jako třeba **kombinace inzerce a příspěvků od čtenářů** na konkrétní kauzy (viz „spot.us“:http://spot.us/). Ty jsou postaveny na tezi, že inzerce možná zaplatí obsahový web, ale nezaplatí investigativní žurnalistiku. K tomu je potřeba větší angažovanost čtenářů (=> crowdsourcing) a jejich finančních příspěvků. O této cestě si povímě více někdy příště, nebo jděte za inspirací „k Jayovi Rosenovi“:http://journalism.nyu.edu/pubzone/weblogs/pressthink/2008/04/22/business_model.html.

Nerozumím reklamě a obchodu a rozumět jí příliš nechci. Potřebuju mít jen základní představu o tom, jakým směrem se financování žurnalistiky vydá. Pokud máte nějaký svůj tip nebo fundovanější názor, podělte se v komentářích. V tomto ohledu jsem zvědavý, co poví **Alan Patrick** z Broadsight.com na konferenci „Web 2.0 Expo Europe 2008“:http://europe.web2expo.com/ (obligátní rada: „získejte slevu“:http://online.zurnalistika.cz/98/ziskejte-slevu-na-web-20-expo-europe/; anebo „získejte volňáska“:http://blog.scope.is/marketing_safari/2008/10/web-20-expo-fre.html od Hjörtura Smárasona). Jeho přednáška *“The Limits to FreeConomics“:http://webexberlin2008.crowdvine.com/talks/show/2110* by měla být shrnutím a rozvitím jeho zápisků:
– „Freetards and the FreeTardis“:http://broadstuff.com/archives/826-Freetards-and-the-FreeTardis.html
– „Freeconomics Part I – or who is paying for your Free lunch?“:http://broadstuff.com/archives/986-Freeconomics-Part-I-or-who-is-paying-for-your-Free-lunch.html
– „FreeConomics Part II – or why your data is free but everywhere in chains“:http://broadstuff.com/archives/999-FreeConomics-Part-II-or-why-your-data-is-free-but-everywhere-in-chains.html
– „Gawker Media and some harsh lessons for FreeConomists“:http://broadstuff.com/archives/1290-Gawker-Media-and-some-harsh-lessons-for-FreeConomists.html

komentáře 2

  1. Například ze SEO pohledu je to trochu problematické (k placenému obsahu se nedostanou vyhledavače, a kdybyste jim k němu dali přístup, bude to porušení webmasters guidelines), nicméně soudě ze zkušeností z ihned.cz je finanční přínos mnohem vyšší, než by bylo pár tisíc indexovaných článků navíc.

    Takže za mě osobně placený obsah ano, ale jen po zvážení všech možných důsledků..

  2. Placený obsah je určitě jednou z možností výdělku pro blogery a on-line média. Možná někteří namítnou, že podbízet se psaním PR článků a placených reklamních textů je laciné, ale člověk z něčeho žít musí a provozování webu stojí také čas a peníze.

Komentáře nejsou povoleny.