Píšou weby své články podle Google Trends?

Michael Arrington „přišel“:http://www.techcrunch.com/2008/10/09/some-big-sites-are-using-google-trends-to-direct-editorial/ s hezkou spekulací o tom, že blogy a zpravodajské weby si stále více oblibují službu Google Trends a píšou podle ní články. Na Google Trends „zjistí“:http://www.google.com/trends/hottrends?sa=X vyhledávané výrazy nabírající na popularitě, napíší na zadané téma článek a snaží se vyhledávanou frázi narvat do titulku. Arrington cituje anonymní zdroj, který mu prozradil, že mu tato taktika přináší díky vyhledavačům až 30.000 unikátních uživatelů denně.

Arrington taktiku víceméně kritizuje, považuje ji za takový malý švindl. Řada komentářů pod zápiskem s ním nesouhlasí a tvrdí, že je to jen klasický systém, kdy poptávka (zájem čtenářů) logicky vyvolává nabídku (článek) a blogy a weby prostě jen dělají svou práci. Sledují, co čtenáře zajímá, a snaží se jim vyhovět. Na druhou stranu si lze dobře představit, jaká je obvykle přidaná hodnota takových článků a jestli to opravdu dělají z lásky ke čtenářům. Ale to už je trochu jiný problém.

V létě se spekulovalo o tom, že podobnou taktiku používá britský Daily Telegraph. Nicméně se zprávou „přišel“:http://simoncollister.typepad.com/simonsays/2008/07/telegraphs-web.html satirický časopis Private Eye, takže ji nikdo moc nerozebíral. „Ohradil se“:http://blogs.telegraph.co.uk/shane_richmond/blog/2008/07/16/one_in_the_eye_for_seo ale proti ní Shane Richmond z Telegraphu: deník samozřejmě dbá na to, aby nezapomínal v článcích používat relevantní klíčová slova, ale rozhodně uměle nepřidává populární fráze do nesouvisejících článků („Mladým ženám – jako je třeba Britney Spears – hrozí rakovina prsu“). V únoru si z takové taktiky „dělal legraci“:http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/martin_samuel/article3285529.ece Martin Samuel v glose pro Times.

(Na téma *zpravodajské servery a SEO* bude zde na blogu brzo interview. Pokud ovšem spíš nenapíšu o invisible touch lyrics, help me rhonda lyrics, britney spears womanizer video nebo who married pocahontas.)

(update: viz též „text“:http://cerny.blog.lupa.cz/2008/10/12/je-spatne-blogovat-podle-google-trends/ na blogu Michala Černého)

komentářů 8

  1. Osobne tomuto fenoménu, ktorý popisuješ v tomto článku hovorím MFA 2.0 Keď Google príde s RSS pre výsledky vyhľadávania, a to príde, keďže to nedávno ohlásil, bude mozajka nástrojov kompletná.

    Nech žije Lorem ipsum Britney Spears :-(

    A čo takto spojiť ideje tvojich ostatných dvoch článkov. Falošnú správu o infarkte a písanie podľa Google Trends. Vznikol by zaujímavý útvar: „Falošný trends“ a to by sme sa mohli dočkať zaujímavých výsledkov.

  2. Souhlasím s názorem, že vše je věcí nabídky a poptávky. Bloger si musí stejně jako tištěné médium na sebe vydělat (tedy pokud nepíše čistě z lásky k psaní), a tak musí psát články, o které je na internetu zájem, aby mu na web přicházeli lidi a klikali na reklamu. Možná je to podbízivé a neetické ale ekonomicky to smysl dává.

  3. BTW/OT, nemohl bys dávat delší než jednoslovné linky? Při téhle velikosti písma by to pro mě bylo docela užite[č|l]né.

  4. @jvjr U toho jsem se zrovna dneska zasekl – přišlo mi, že víc než jednoslovné vypadaly nějak blbě. Zvětšení fontu by ti pomohlo?

  5. @palo Jasně, nastolování témat samo o sobě nové není, primárně je to prostě problém – řekněme – bulvarizace a je jedno, jestli za tím stojí odhad editora/autora/vedení nebo informace od gůglu a mírný seo-podfuk.

    Spousta věcí je tu ale pozoruhodných. Sofistikovanost / měřitelná účinnost, její dostupnost, masovost rozšíření a v případě DT/Times i fakt, že něco, co by jim starými metodami neprošlo, zde prochází snadněji.

  6. Re OT: Těžko říct; absolutně poněkud ano, relativně moc ne. OK, píšu si pod rozdíly osobních preferencí – mně naopak méně blbé připadá odkazovat řekněme „hezkou spekulací“ než „přišel“ (dvakrát v článku).

  7. Ne, máš pravdu, varianta „hezkou spekulací“ je lepší. Akorát v případě tohohle konkrétního designu se mi nějak dlouhý odkazy nepozdávaj (což je asi subjektivní). Asi ho tak jako tak změním a zbavím se tří sloupců. Hned jak bude trocha času a nervů bojovat s designem, kterému nerozumím. :)

Komentáře nejsou povoleny.