Novinky kolem kauzy falešných blogů

Co vyšťourala média a co napsaly blogy o „kauze falešných blogů“:http://online.zurnalistika.cz/62/pr-agentura-zneuziva-blogy-ceskych-deniku/?

Jsem na zasedání poroty novinarskacena.sk, kde budeme vybírat slovenský blog roku, takže bohužel nemůžu detailně sledovat novinky nebo pátrat dále. Tak aspoň nadhazuji odkazy a těším se na vaše případné komentáre s dalšími informacemi.

===Média===

**E15: „Kampaň ČSOB. Jedna velká fikce“:http://e15.cz/byznys/kampan-csob-jedna-velka-fikce-21916/**

Ekonomický deník E15 udělal ze zprávy dokonce otvírák. Výcuc novinek: „‚Zadáním klienta bylo komunikovat s komunitou bloggerů. Představou ČSOB bylo, abychom oslovili klíčové osobnosti a navázali s nimi vztahy, podobně jako je máme například s novináři‘, řekl spolumajitel agentury Miloš Růžička.“

„‚Zvažujeme kroky proti ČSOB, určitě též podáme podnět Asociaci PR agentur,‘ řekl E15 šéf mBank v ČR Jiří Báča.“

„Asociace PR Agentur se staví na stranu Bison & Rose. Jako problém vidí jen fakt, že bývalá spolupracovnice agentury napadala nabídku mBank. Internetové diskuze a blogy využívá ke kampaním stále více firem.“

Plus názory „Přicházejí bloggeři“:http://e15.cz/nazory/prichazeji-bloggeri-22178/ od Miloše Čermáka a ještě někde komentář Martina Čabana, který teď narychlo nemůžu najít.

**iDNES: „Firmy pronikají s reklamou na blogy. Zkušenost má také iDNES.cz“:http://ekonomika.idnes.cz/firmy-pronikaji-s-reklamou-na-blogy-zkusenost-ma-take-idnes-cz-pbm-/spotrebitel.asp?c=A080416_155637_spotrebitel_maf**

„ČSOB nechce mít s texty nic společného. Mluvčí Marek Roll nicméně připouští, že banka reklamní agentuře Bison and Rose zadala, aby blogery oslovila. Jak konkrétně měla spolupráce vypadat, říct nechtěl. Neuvedl ani, zda banka o textech věděla.“

„(…) šlo o vlastní aktivitu stážistky, se kterou se už agentura rozloučila. Co by studentku k takovému jednání vedlo, je těžké zjistit. Šmíd její **jméno prozradit nechtěl** a telefonní číslo, které udala při zakládání blogu na iDNES.cz, neexistuje.“

„ČSOB ale není jediná, kdo využívá internet k reklamě. Na Slovensku je například známý případ mBanky. Před několika měsíci se na slovenských webech objevila aktivita ‚Iniciativa proti skrytým poplatkom‘. Přestože se na první pohled tvářila jako občanská iniciativa, byla to reklamní akce. Věcí se zabývala i slovenská rada pro reklamu, podle které byl případ v rozporu s etickým kodexem.“

===Vybrané komentáře===

„Z právního pohledu je to ještě mnohem zajímavější. Zejména jde o jasný případ tzv. skyté reklamy, která je zákonem zakázána a ve druhé řadě tato činnost naplňuje rovněž defincii zakázané reklamy jsoucí nekalou obchodní praktikou (v souvislosti s od února 2008 účinnou novelou zákona o ochraně spotřebitele zakazující nekalé obchodní praktiky). V obou zákonech máme docela pěkné sankce, takže jsem zvědav, jak se k tomu postaví příslušné správní úřady.“ (churchill)

„Mohu připomenout obdobný případ spojený s agenturou Ogilvy, kdy její pracovník pod různými identitami, coby „běžný“ čtenář, vkládal do diskusních fór a do diskusí pod články na finančních serverech (Finexpert, Peníze.cz, Měšec, apod.) „pozitivní reference“ na Genius Active, účet GE Money banky. Ogilvy je PR agenturou české GE Money a v té době běžela na Genius Active reklamní kampaň.“ (kremlin)

===Blogy===

Daniel Dočekal: „Agentura Bison & Rose nezvládla použití Fake Blogu pro PR služby PaySec“:http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2014872

„Bison & Rose používají klasickou vyhýbavou taktiku, kdy fake blogy označují za dílo ‚stážistky‘ (určitě té z Bílého domu, ehm) a to dokonce její ‚soukromou aktivitu‘.“

kombajn.bloguje.cz: „Lháři z ČSOB“:http://kombajn.bloguje.cz/678915-lhari-z-csob.php

Patrick Zandl: „PaySec ještě neběží a už má na triku podvody s identitama“:http://www.marigold.cz/item/paysec-jeste-nebezi-a-uz-ma-na-triku-podvody-s-identitama

Pokud máte odkaz na nějakou další novinku nebo doplňující info, budu rád. Zajímá mě obzvášť toto:
– jak je to s tím **zákonem o skryté reklamě** – má komentátor churchill pravdu?
– podařilo se někomu **získat jméno stážistky** a kontakt na ni, abychom mohli zastavit či potvrdit spekulace o tom, že neexistuje
– co přesně řekla ta asociace PR agentur?

komentáře 4

  1. Stačí tohle? http://portal.gov.cz/zakon/40/1995/2

    (1) Zakazuje se … d) reklama skrytá. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena.

    Ke konci zákona se snad dá i vyčíst, kdo umožňuje potrestat koho v jakém případě za co jakou pokutou, ale už se v tom dost ztrácím (mám pocit, že kdyby to svalili na stážistku jako fyzickou osobu nepodnikající, tak ta za skrytou reklamu vyvázne bez trestu).

    Co se týče zákona o ochraně spotřebitele http://www.zakonycr.cz/seznamy/6341992Sb.html tam nic přímo aplikovatelného nevidím – nebo snad příloha 1 bod u) – „podnikatel … vyvolává dojem nebo nepravdivě uvádí, že nejedná v rámci své podnikatelské činnosti nebo se prezentuje jako spotřebitel“?

    Kdyby bylo nejhůř, můžu na tebe poštvat Guye Peterse :-)

    A opravdu mě pobavila reakce na Čermáka http://www.misantrop.info/679327-bloggeri-jsou-jako.php i když už se původního tématu netýká.

  2. Problém je, že skrytou reklamu řeší zákon velmi šalamounským způsobem, který se moc nehodí ani pro klasická média, natož pro uživatelský obsah na internetu. Aby reklama mohla být skrytá, musí být nejprve reklamou. Jenže sama reklama je definována subjektivně účelem, a když je skrytá, nejspíš nepůjde dokázat, že to vůbec reklama je. Pokud to naopak půjde dokázat snadno (tj. většina lidí ji jako reklamu rozpozná), už zase není skrytá.

    Možná ten zákon psal nějaký geniální reklamní blogger. A možná je tento můj příspěvek skrytá reklama :-)

  3. Myslím, že schovávání se za stážistku (ať už je skutečná či nikoliv) by té agentuře neměla pomoct. Za své zaměstnance a jejich aktivity, které souvisí s jejich pracovní činností, by měla zodpovídat. Obzvláště pokud ji chce krýt a její identitu neprozradí. Až pak dostane pokutu, může se nabývalé zaměstnankyni zahojit, pále pokud vím, tak max. 3násobkem platu.
    Výmluva, že by mělo jít o její soukromou aktivitu, asi také těžko obsojí, nějak by mi v takovém případě unikal její motiv, pokud ji za to zaměstnavatel nějak neodměňoval nebo pokud to přímo neměla v základním popisu práce.

  4. Ondřej Pohl v dnešních LN: http://www.lidovky.cz/i-na-ceske-blogy-uz-zautocila-reklama-dv9-/ln_noviny.asp?c=A080422_000095_ln_noviny_sko potažmo v online formátování http://www.lidovky.cz/blogy-pod-utokem-reklamy-je-mozne-se-branit-fkk-/ln-svet-techniky.asp?c=A080422_083204_ln-svet-techniky_poh

    Evidentně psáno z rychlíku ještě před vydáním tiskovky BR (nebo s jejím ignorováním), zato s využitím perel jako „Blogy totiž ze svého principu mohou mít nevyvážený až manipulativní charakter, jelikož se jedná o publikování vlastních názorů.“

Komentáře nejsou povoleny.