Jak česká média pracují s Twitterem a co jim to přináší

Zpravodajské weby ČTK začaly experimentovat s populární mikroblogovací službou Twitter.com. Uživatelé Twitteru tak mohou „odebírat“:http://twitter.com/ceskenoviny_cz titulky z Českých novin a dalších webů ČTK přímo „uvnitř“ svého oblíbeného mikroblogovadla. S Twitterem si ČTK/Neris pohrává již zhruba měsíc, nyní to oficiálně ohlásili v tiskové zprávě. Více se o tom také „rozepsal“:http://jiri.majstr.cz/?p=78 Jiří Majstr (náměstek generálního ředitele ČTK pro zpravodajství), který obnovil svůj blog a tím mi udělal velkou radost.

Jak upozorňuje tisková zpráva, *“nynější podoba zpravodajství ČTK/Neris pro Twitter není konečná. ČTK/Neris při přípravě služby spolupracovaly s uživateli Twitteru a mají v od nich řadu podnětů, které využijí pro budoucí verze.“* Měli bychom se dočkat Twitter kanálu, který bude odkazovat jen na obzvlášť důležité zprávy. Příliš velká frekvence zápisků je totiž věc, kterou „četce“ uživatelé „často vytýkají“:http://tyden.cz/rubriky/media/internet/zpravodajske-weby-ceske-tiskove-kancelare-twituji_96014.html. ČTK také vylepšuje znění titulků a snaží se, aby dávaly smysl jak v kontextu původního zpravodajského webu, tak na Twitteru, kde vidíme jen a jen titulek + odkaz.

ČN.cz samozřejmě není první domácí médium, které si pohrává s Twitterem. Pokud se nepletu, jako první s tím začal časopis „Aktivně“:http://aktivne.cpress.cz/, pak se přidaly i větší média jako Týden (s mediální rubrikou), slovenský deník SME či internetová Lupa.cz. Jak se českým médiím na Twitteru daří?

Nedávno jsem pro sbornik FSV odezdával dvacetistránkový text o využití mikroblogů v žurnalistice – tam si počtete výrazně více. Nevím, jestli jsem se nedopustil nějakého zločinu: napsat takových slov o službě, kam se jich vejde jen pár… Sborník vyjde +- v březnu 2009 v Karolinu, ale doufám, že online bude dostupný dříve. Dám vědět.

Stručný a zjednodušený minivýcuc. Média mohou aktivně využívat mikroblogy na řadě úrovní – jen jako „shovelware“, k monitorování událostí či jako místo pro interakci se čtenáři.

[* http://onlinezurnalistika.pribehy.cz/wp-content/uploads/2008/12/twitter-faze.png .(Využití Twitteru médií) *]

Rozdíl je jasný – interakce nabízí nejzajímavější využití, ale zároveň je časově náročnější.

==Shovelware (překlápění titulků)==
Média překlápějí (obvykle automaticky) titulky z webu do Twitteru. Twitter je tak vlastně alternativou k odběru zpráv přes RSS. Tuto taktiku zvolily pro začátek právě servery ČTK, stojí na ní i přístup extrapublishing nebo deníku SME. Taktika je to nejméně pracná, ale také od ní nelze čekat zázraky.

==Monitoring==
Média monitorují, co se na Twitteru děje. Reuters či BBC připravují systémy „včasného varování“, které redakci upozorní, pokud se na Twitteru objeví např. zpráva o zemětřesení. V Česku je to zatím méně systematické, nicméně cizí twít se ve zprávičku občas i zde přetaví. O užitečnosti pro některé servery nepochybuju. Kdyby například Lupacz lépe sledovala sveeka (nebo mě), mohla mít „zprávičku“:http://www.lupa.cz/zpravicky/webnode-com-projektem-roku-na-le-web-2008/ o úspěchu webnode na Le Web „o pět dní dříve“:http://twitter.com/sveek/status/1049234235 a „správně“:http://twitter.com/sveek/status/1058452990. ;)

==Debata==
Potenciálně časově nejnáročnější a pro mě nejzajímavější. Kvůli malému počtu uživatelů Twitteru v ČR se do ní média moc nehrnou. Nicméně například Petr Kočí se ústy účtu tydenmedia „zeptal uživatelů Twitteru“:http://twitter.com/tydenmedia/status/987606186 na problémy s příjmem digitální TV a některé reakce se „dostaly do článku“:http://www.tyden.cz/rubriky/media/televize/digizmatky-vhaneji-zakazniky-do-naruci-kabelovkam_89734.html. Totéž Týden udělal u – hle – „článku o ČTK na Twitteru“:http://tyden.cz/rubriky/media/internet/zpravodajske-weby-ceske-tiskove-kancelare-twituji_96014.html. Twitter je prostě dobré místo pro zpětnou vazbu a crowdsourcing.

===Aktivní Zdroják a Týden===

Podíval jsem se na 13 účtů česko-slovenských médií. Sledoval jsem počet followerů (kolik lidí zprávy odebírá přes Twitter) a u těch, které ke zkracování odkazů používají jdem.cz, i přibližný počet prokliků (viz „zápisek“:http://www.misantrop.info/747047-pocet-kliknuti-na-zkraceny-odkaz.php u Martina Malého). Pro úplnost jsem zařadil i neoficiální (a již neaktivní) Twitter účty aktuálně a mfdnes a spící účet aktivne.cz. Chybí „mikroblog“:http://twitter.com/CRo_Leonardo ČRo Leonardo, který je příliš nový.

Nejlépe si zatím vede týdenmédia, který na Twitteru **sleduje 128 lidí** (další čtenáře účet získává automatickým překlápěním twítů na webu tyden.cz) a **jeden článek si rozkliklo +- 116 čtenářů**. Nejvíckrát twítnulo SME (přes 3000), ale brzy ho doženou českénoviny (přes 52 twítů za den). Pokročilejší (a z mého pohledu chytřejší) využití Twitteru vidíme u Týdne, Lupy a Zdrojáku. Zdroják také nejčastěji diskutuje s dalšími uživateli: **ze 194 twítů bylo 22 odpověď na cizí twít**.

Napomenutí dávám účtu extrapublishing, který začal sledovat řadu uživatelů Twitteru, aby na sebe nalákal pozornost, a pak si je zas všechny odhlásil. Takové twitterovské prozvonění, možná i spam.

Kdybychom smysluplnost využití Twitteru měřili jen počtem prokliků na mateřské médium, pak platí konstatování, že angažmá na Twitteru přináší českým médiím zatím **jen pár desítek čtenářů navíc**. Nicméně to by bylo vylití dítěte z vaničky, kterou jsme ani ještě nenapustili. Twitter je nástroj rozhodně zajímavý, ale vhodný především ke konverzaci, zjišťování informací, názorů a zpětné vazby, ne primárně ke zvyšování návštěvnosti.

| účet | sleduje | followerů | twítů | twítů / den | nejvíce prokliků | replik |
|———————————————————————————-
|“tydenmedia“:http://twitter.com/Tydenmedia | 118 | 128 | 106 | 0.98 | 116 | 2 |
|“lupacz“:http://twitter.com/Lupacz | 28 | 124 | 112 | 1.72 | 108 | 6 |
|“CTK_news“:http://twitter.com/CTK_news | 4 | 12 | 287 | 10.25 | – | 2 |
|“Financninoviny“:http://twitter.com/financninoviny | 4 | 28 | 651 | 20.34 | – | 0* |
|“Sportovninoviny“:http://twitter.com/sportovninoviny | 4 | 12 | 992 | 31 | – | 0* |
|“MagazinCN_cz“:http://twitter.com/MagazinCN_cz | 4 | 21 | 521 | 16.28 | – | 0* |
|“Ceskenoviny_cz“:http://twitter.com/ceskenoviny_cz | 4 | 29 | 1676 | 52.38 | – | 0* |
|“Extrapublishing“:http://twitter.com/extrapublishing | 0 | 43 | 77 | 2.26 | 23 | 2 |
|“zdrojak“:http://twitter.com/zdrojak | 121 | 103 | 194 | 2.77 | 52 | 22 |
|“Denniksme“:http://twitter.com/denniksme | 60 | 48 | 3096 | 20.1 | – | 0* |
|“Aktivne“:http://twitter.com/aktivne | 0 | 25 | 57 | 0.25 | – | 0 |
|“Aktualne“:http://twitter.com/aktualne | 0 | 7 | 7 | 0.14 | – | 0 |
|“mfdnes“:http://twitter.com/mfdnes | 0 | 13 | 13133 | 93.14 | – | 0* |
|—————————————————————–

(Údaje jsou z 16.12.2008, největší počet prokliků je měřen v období od 2.12. do 16.12., replika = zpráva obsahující @., * = ještě neověřeno na 100%.)

komentářů 12

  1. Mně by se sledování zpravodajství na twitteru asi nelíbilo. Uvítal bych ale varování před katastrofami.
    Zaujalo mě, že se jednotlivá média nesledují navzájem (Sportovninoviny sice sledují Ceskenoviny_cz, ale to je jedna firma). Bylo by to hezké vyjádření kolegiality.

    PS: Text mi začíná těsně u levého okraje monitoru. Nešel by trochu odsadit? (Možná je chyba u mě.)

  2. Adame, klasicky zase velmi zajímavý článek. Dost se těším na ten text. Shodou okolností jsem před pár dny narazil na seznam úřadů (v USA) využívající Twitter. Dokáži si představit takové propojení úřadů s médii – a využití takového propojení jako alternativní a velmi rychlý komunikační kanál.

  3. @r1: vidím to podobně. Chtěl bych nějaký kanál trochu jako je BreakingNewsOn, který by posílal updaty jen, kdyby se dělo něco důležitého.

    design: díky za upozornění, pokusím se na to podívat, ale jelikož tomu moc nerozumím, tak to půjde těžko. :) ještě se zeptám – dělá to u všech textů, nebo jen u homepage a aktuálního? když rozklikneš nějaký starší text, taky se to zobrazuje takhle? Díky.

  4. @zputnik: díky.
    jj, v některých oblastech už to začíná – např. Twitter kanál losangeleských hasičů je bedlivě sledován některými tamními médii a reportéry.

  5. Ad katastrofy: Dovedu si představit, že by se vláda nebo úřad civilní obrany, či co já vím, dohodl s twitterem, a ten by pak poslal zprávu o katastrofě všem uživatelům z dané země. Nemusel by pro to existovat zvláštní účet.
    Hádám, že běžná média maji nějakou podobnou povinnost. Uznávám, že je to nerealistické, minimálně v případě ČR.

    Ad vzhled: Vidím to u všech textů. Myslel jsem třeba nastavit v CSS elementu body nějaký základní padding.
    Možná je to ale zbytečně hnidopišská poznámka. Rozhodně se jí nenech znervóznit. Hodně stránek to má takhle.
    Typografii nerozumím, ale v knize nebo v časopise taky nezačíná text hned na kraji stránky. Bývá tam ještě mezera.

  6. Pozor u interpretace výsledků měření prokliků Jdem adres. Jdem totiž generuje stejnou krátkou URL, pokud více lidí zkracuje stejnou adresu (šetří tím své zdroje, to dává to smysl).

    To může u tvé metodiky vést k chybě měření. Pokud umístím do tweetu Jdemodkaz na článek a někde jinde (já nebo někdo jiný) další Jdemodkaz na stejný článek, vidíš statistiky součtu.

    Většinou to asi nebude problém, ale při troše štěstí na to čas od času narazíš a nedokážeš odlišit od správných čísel.

  7. @met: jasně, toho jsem si vědom, snažil jsem se to v rámci možností odfiltrovat.
    Taky by to mohlo mást, že ty prokliky byly uvnitř twitter.com a leckde tomu tak nejni – např. u mě, já mám leckde přes 150 prokliků, ale 2/3 jsou přes zrcadlo na weblogy.cz.

  8. Díky za článek. Je to pěkný monitoring současného stavu. Lze zjistit, kolik lidí v Česku (či česky mluvících globálně) používá Twitter? To je totiž skutečný potenciál, který česká média mohou využít.

    Zatím to vypadá na bezradné přešlapování. Twitter skvěle funguje, když spojuje především čtenáře mezi sebou, a ani ne tak čtenáře s médiem. Médium „jen“ dodává myšlenku, doktrínu, směřování, na základě kterého se lidé spojují navzájem aktivizuje lidi, aby něco (cokoliv) dělali.

    Ale hlavně musí médium naslouchat pozorně lidem, kteří „přišli,“ protože sami mají zájem, sami se starají. Je to dlouhodobý proces, nikoliv vysílání zpráv, ani RSS kanál (to nemůže fungovat). Na Twitteru jde o spojování lidí na základě myšlenky. Vysílání zpráv může být jen zlomkem celkové vzájemné komunikace. @chrisbrogan doporučuje poměr 1:12, jedna zpráva na 12 osobních konverzací.

    Seth Godin doporučuje následující proces:
    1) Médium vyhledává v sociálních sítích lidi, kteří píší, blogují, zajímají se atd. o to, co médium chce vylíčit, objasnit – o myšlenku.
    2) Médium tam trpělivě přispívá, pomáhá, nevtírá se, nemluví o sobě.
    3) Po dlouhé době (i roky) může médium svým následovníkům (followers), se kterými dlouhou dobu komunikovalo, něco vlastního (důležitého z hlediska média) sdělit.
    4) A pak to možná lidé budou číst, přemýšlet o tom a hlavně to šířit dále.
    Svět se rychle změnil. Médium bez myšlenky, doktríny, spojování čtenářů a jejich aktivizace brzy bídně zahyne.

    Šťasný rok 2009 přeje @hrouda

Komentáře nejsou povoleny.