Americké deníky padají jeden za druhým. Je viník internet, nebo krize?

V krátkém sledu se objevily zprávy o konci či hrozícím konci několika významných amerických deníků. Články v sobě mají často tři názory: „vinen je internet“, „papír je mrtvý“ a „je to průšvih“. Problematice nijak zvlášť nerozumím, protože rozhodně nejsem expert na ekonomiku tištěných médií. Ale pokusil jsem se na jeden případ podívat trochu víc do detailu a zodpovědět si pár otázek. Moc se nepoštěstilo, ale třeba se to někomu hodí.

Deník **“San Francisco Chronicle“:http://www.sfgate.com/**, druhé největší noviny na západním pobřeží USA, má velké finanční problémy a hrozí mu zánik. Podle vydavatele existují tři scénáře, co se San Francisco Chronicle bude:

a) radikální snížení počtu zaměstnanců (asi o 1/2)
b) bude prodán
c) skončí

Časté názory a otázky – a pokusy o odpovědi:

Za to může finanční krize!

Jen trochu. Od roku 2000, kdy Hearst deník koupil, médium prodělalo čtvrt miliardy dolarů. Ztrátový je od roku 2001 nonstop. Je záhada, že to vydavatel tak dlouho toleroval. I před krizí deník prodělával milion dolarů týdně. Současná finanční krize tedy ztrátu ještě probloubila, ale nezpůsobila.

Za to může internet!

Svůj podíl viny na tom má určitě, jak velký – to je těžké říct. Výmluvná je historka z konce devadesátých let, kdy zaměstnanci konkurenčního deníku z oblasti Mercury News zjistili, že inzertní server Craigslist dává 10x lepší výsledky než inzerce v Merc News.
Craigslist na inzertním obratu hodně ubral – a to je jediný z řady vlivů a konkurencí.

Média nyní stále častěji zmiňují myšlenku, kterou možná považujete za dávno vyřešenou: že publikování zpráv na internetu zdarma není dobrý nápad a kanibalizuje to čtenost tisku (naposledy si „zanadával“:http://blogs.wsj.com/digits/2009/02/27/hearst-to-begin-charging-for-digital-news/ právě Hearst, vydavatel SFCh). Vzpomínám si i na starší obskurní článek o lokálním deníku, který – narozdíl od svých konkurentů – prosperuje a majitel to vysvětluje tím, že *ignoruje web*. Prostě žádný web nemá. Osobně placený obsah nezatracuju, ovšem s důrazným ale: funguje to jen pro některá média a některá témata.

Budoucnosti placeného obsahu se budu věnovat v samostatném článku, dá-li bůh času.

Dojde k tomu razantnímu snížení počtu zaměstnanců?

Záleží na reakci odborů, ale podle prvních ohlasů to vypadá, že ano. Nic jiného jim ostatně nezbývá. Buď půjdou někteří, nebo všichni. Otázka je, co snížení způsobí – jak moc to ubere na vlivu média a jestli to bude stačit ku přežití.

On San Francisco Chronicle někdo koupí a bude zas klid.

Spíš ne. Ve stejné situaci je deník Seattle P-I a kupec nikde. Pokud ho deník rychle nesežene, skončí. Stejně i další deníky, které zoufale hledají bohatého blázna. SFCh je v trochu lepší situaci – jeden potenciální kupec by tu byl. Je jím konkurenční vydavatelství MediaNews, které by tak mohlo získat monopol nad tištěnými médii v oblasti. Jenže MediaNews také nemá peněz nazbyt. Vlastně samo dluží vydavatelství Hearst dost peněz… Případnou koupi by mohla napadnout tamní obdoba antimonopolního úřadu.

Tak přejdou na web a vykašlou se na tisk.

To není moc pravděpodobné. Hearst nedávno uzevřel smlouvu s kanadskou tiskárnou o outsourcování tisku, má své plány.

Skončí deník úplně?

Není to varianta výhodná vůbec pro nikoho. Dávám tomu 15%. Ale smrt Rocky Mountain News bych byl taky netipoval…

To je konec. Rozroste se korupce, protože o ní nikdo nebude psát!

Zaprvé, SFCh nejsou NY Times. Mají sice pár svých pulitzerů ve vitríně, ale synonymum špičkového denního zpravodajství to není. Nicméně SFCh přeci jen mají svou porci investigace a je důležité, aby mezeru někdo zaplnil. Zatím bohužel není vidět žádné dostatečně silné médium, které by umělo dohlížet na tamní samosprávu a ekonomiku. Experimenty se ale objevují – například „public-press.org“:http://public-press.org/.

V případě SFCh to tedy není až tak velký problém, jinak to ale opravdu považuju za zásadní otázku. Je mi jedno, na jakém médiu se ke mně budou informace dostávat, pokud tam ony informace budou. Nemám pocit, že by tradiční a vlivná média *nyní* uměl někdo nahradit. Ale to je subjektivní soud, se kterým nemusíte souhlasit a netřeba polemizovat. :)

Kdo už odešel a kdo má namále?

– Rocky Mountain News (náklad 255.427, v neděli 704.806, skončil)
– Seattle Post-Intelligencer (náklad 127.584, v neděli 420.587, musí najít kupce)
– The Christian Science Monitor (náklad 56.083, přechází na web)
– The Philadelphia Inquirer (hlavní hrozba asi odražena)
– The Philadelphia Daily News (sloučen s Inquirer)
– Baltimore Examiner (236.000, skončil)
– King County Journal (39.100, skončil)
– Kentucky Post (27.000, skončil)
– Cincinnati Post (27.000, skončil)
– Capital Times (19.355, skončil)
– Halifax Daily News (cca 20.000, skončil)
– Albuquerque Tribune (10.000, skončil)
– San Juan Star
– Los Angeles Times – vydavatel požádal o ochranu před věřiteli, přesněji „- Chapter 11“:http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11_Bankruptcy
– Chicago Tribune – vydavatel požádal o ochranu před věřiteli, přesněji „- Chapter 11“:http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11_Bankruptcy
– Minneapolis Star Tribune – vydavatel požádal o ochranu před věřiteli, přesněji „- Chapter 11“:http://en.wikipedia.org/wiki/Chapter_11_Bankruptcy
– „a další“:http://www.miamiherald.com/business/nation/story/918159.html

Co ty víš o San Franciscu… Chci si o tom přečíst od někoho tamního.

Dobrý nápad. Nevím o tom nic, jen mě to zajímá a výše uvedený text vychází z následujících článků, které vám vřele doporučuji.

– „STATEMENT ON SAN FRANCISCO CHRONICLE COST-SAVING INITIATIVES“:http://hearst.com/news_content.php?id=477
– „Hearst Threatens SF Chronicle’s Sale Or Closure Unless Unions Approve ‘Significant’ Cuts“:http://www.paidcontent.org/entry/419-hearst-threatens-sale-or-closure-unless-unions-approve-significant-cuts/. staci d. kramer
– „Hearst seeks changes at Chronicle“:http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2009/02/24/BUannounce.DTL
– „San Francisco Goes First“:http://recoveringjournalist.typepad.com/recovering_journalist/2009/02/san-francisco-goes-first.html. mark potts
– „SF Chron cost-cut target equals 47% of staff“:http://newsosaur.blogspot.com/2009/02/sf-chron-cost-cut-target-equals-47-of.html. alan d. mutter
– „Chronicle Crackdown Prompts Question: Where’s the Bay Area Online Super Startup?“:http://www.contentbridges.com/2009/02/chronicle-crackdown-prompts-question-wheres-the-bay-area-online-startup.html. Ken doctor
– „Hearst May Sell or Close San Francisco Chronicle (Update2)“:http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=aZRQVGhyKs5o. greg bensinger
– „Hearst Corp. threatens to close Chronicle“:http://www.public-press.org/content/2009/02/24/hearst-corp-threatens-to-close-chronicle. bethany fleishman
– „San Francisco Chronicle could close. What will fill the void?“:http://www.public-press.org/blog/2009/02/24/hearst-corp-threatens-to-close-san-francisco-chronicle. michael stoll
– „Newspaper disaster? It’s all my fault. I’m the one.“:http://www.sfgate.com/cgi-bin/blogs/bronstein/detail?blogid=47&entry_id=36426. Phil Bronstein
– „FaceBook skupina Save the San Francisco Chronicle“:http://www.facebook.com/group.php?gid=57294132095

O krizi tištěných médií a následích viz též veledlouhý text „Goodbye to the Age of Newspapers (Hello to a New Era of Corruption)“:http://www.tnr.com/politics/story.html?id=a4e2aafc-cc92-4e79-90d1-db3946a6d119 z The New Republic.

Emo na závěr

Minulý pátek vyšlo poslední číslo Rocky Mountain News (150 let starý deník, 4 pulitzeři za posledních 9 let). Tady je zajímavé, dojemné a patetické video o jeho konci.


Final Edition from Matthew Roberts on Vimeo.

komentáře 2

  1. Už před lety ten problém skvěle formuloval Clay Shirky: „The price of information has not only gone into free fall in the last few years, it is still in free fall now, it will continue to fall long before it hits bottom, and when it does whole categories of currently lucrative businesses will be either transfigured unrecognizably or completely wiped out, and there is nothing anyone can do about it. “

    Krizi bych za tím nehledal, je sice problém s kapitálem, ale jinak má na podnikání v neluxusním sektoru pozitivní dopad.

  2. Díky, Adame, za ten postřeh s Craigslistem. Ten je totiž velmi důležitý. Lidé často zjednodušeně vidí hlavní konkurenci off-line médií v on-line médiích, jenže ono to tak není. Off-line média netrápí ani tak úbytek čtenářů jako úbytek inzerentů a inzerenti ubývají, protože díky webu přestávají inzerci v off-line médiích potřebovat.

    Já si třeba neumím představit, že bych před 15 lety (bez webu) přežil bez inzerce v papírových publikacích (a bez výstav a veletrhů). Dnes si naopak neumím představit jediný rozumný důvod, proč na off-line reklamu vůbec pomyslet.

Komentáře nejsou povoleny.