Agregátor zpráv Nový den končí. Snad dočasně.

Můj oblíbený agregátor zpráv **novyden.atlas.cz** končí. V budoucnu by se měl vrátit, ale momentálně ho Atlas.cz vypíná.

*“Služba novyden.atlas.cz dočasně postupně končí. Díky spojení s Centrum.cz máme nyní dostatečně pokryté zpravodajství službami Aktualne.cz a Azpravy.cz. Ty jsou nyní pro nás prioritou. K službě „Nový den“ se plánujeme v budoucnu navrátit,“* napsal mi Martin Březina z Atlasu.

„*Dočasné postupné*“ ukončení služby bylo opravdu prazváštní. Zhruba začátkem února začal Nový den **postupně odumírat**. Stal se z něj zajímavý postmoderní zpravodajský servis – vybrali jste si článek, který si chcete přečíst, klikli jste na titulek — a Nový den vás přesměroval na úplně jiný náhodný text. Zpravodajská obdoba gůglího tlačítka „zkusím štěstí“. „Všiml si toho“:http://blog.converter.cz/index.php?p=1370&c=1 například Jirka Bureš.

Před pár týdny bylo dílo dokonáno. Když vyťukáte novyden.atlas.cz, nejdřív se zjeví hláška *bad request*, pak se web sice objeví, ale bez grafického kabátu a odkazy nefungují. Služba je zcela nepoužitelná. Přitom **“stále figuruje“:http://www.atlas.cz/sluzby/?from=hplc v seznamu služeb** Atlasu odkazovaném z jeho homepage.

Říkal jsem si, jestli za tím nemohou být „personální problémy“:http://www.lupa.cz/clanky/odpojeni-cz-aneb-nelehke-spojeni-ceskych-portalu/ v Atlasu. Zeptal jsem se pro forma Martina Březiny, byť jsem neočekával, že bych se něco dozvěděl. :) *“Dočasné ukončení služby je strategickým rozhodnutím, které v žádném případě nesouvisí s personální situací ve spojených portálech, a ani není zapříčiněno technickými nedostatky. Službu nasadíme, jakmile budeme přesvědčeni o jejím dalším přínosu,“* zněla odpověď.

Moc tomu nerozumím. Nejsem programátor, ale jako laik mám pocit, že chod takového agregátoru nemusí být zrovna náročný. A proč ten zvláštní způsob vyhnití Nového dne… Nesouhlasím ani s tvrzením, že Nový den není potřeba, protože centrum/atlas má Azprávy a Aktuálně. Je to přeci **zcela jiný typ služby, který AZprávy a Aktuálně nenahradí**. Pokud je z této trojice někdo zbytečný, jsou to Azprávy, které dublují Aktuálně.

Nejsem zanechán napospas, mám tu „Zprávy Google“:http://news.google.cz/news?ned=cs_cz a další služby jako třeba „clanky.cz“:http://www.clanky.cz/, ale Nový den mi byl nejbližší.

Nejsem z toho moc moudrý. Co vy?

komentářů 9

  1. Ano, Nový den byl pro mě druhou nejužitečnější stránkou českého internetu – hned po jízdních řádech. Ale tenhle tah Centru vyšel – od té doby, co byl Nový den nepoužitelný, čtu už jen Aktuálně.cz. Ale ta agregace mnoha zdrojů mi prostě chybí… tu mi Zprávy Google taky nenahradí.

  2. O strategické rozhodnutí nejde zcela jistě. To jsou kecy, které ani logicky nedávají smysl.

    Centrum by jinak muselo vypnout i http://news.centrum.cz/?skin=morfeo, které ve své podstatě také argregátorem, ale i přesto, že dle Březiny mají zpravodajství dostatečně pokryté Aktuálně.cz a AZpravy.cz, tak to neudělali.

    Jsou jen dvě možnosti: buď o tom, že mají Morfeo neví, což není pravděpodobné, a nebo Nový den vypnuli z jiného důvodu.

    S ohledem na to, že Nový den kolaboval již několik týdnů, mohlo to jeho vypnutí sice uspíšit, ale mezi námi: nový den běží na PHP a není to právě ta platforma, kterou Centrum preferuje a kterou umí desítky jejich programátorů?

    Pravděpodobná možnost se tak jeví ta, že Centrum nemá zájem (řeči o strategii bych nechal stranou), kompetence a nebo zdroje na to, aby aplikaci udržovalo a tak ji raději vypne.

    Pokud to tak je, pak je stejně pravděpodobné, že Nový den přestal existoval navždy a ne dočasně, jak se snaží Březina tvrdit.

  3. Postupné i dočasné vypnutí agregační služby je dle mého názoru nesmysl. Je za tím nutno hledat strategii „spojeno“, i když zrovna zde ji také nechápu, i když pro konkurenci tím lépe. Nicméně Goggle zprávy rozhodně nevnímám jako místo, kam by se dalo přejít, jejich způsob výběru zpráv je prostě divný, o podmínkách pro servery typu „alespoň pět číslic v URL článku“ raději ani nemluvě…

  4. souhlasim s tim, ze provoz Noveho Dne je nenarocny a melo se pokracovat. Naklady na provoz prakticky nulove a spis zbytecne jsou opravdu Azpravy, ktere podle me nikdy v konkurenci s Aktualne cist nemuze.

  5. co se marketingu týče, tak je to hodně zajímavá strategie – takhle utnout fungující službu…

  6. Mě spíš to postupné umírání přišlo jako sabotáž. Představme si případ, kdy odcházející programátor něco na systému pokazi (odmaže) a jediný, kdo to dokáže opravit, je on sám. Tak to radši vypnou. Tak to na mě působí.
    Jestli se to tak odehrálo a jestli si ten člověk vzal zdrojáky, tak to třeba časem vytáhne pod jinou hlavičkou :)

  7. Myslím, že jakožto tvůrce této služby bych se k tomu také mohl vyjádřit :-)

    V říjnu 2004 ode mě Atlas.cz koupil licenci na systém Nového dne a až do podzimu 2007, kdy jsem pro Atlas přestal pracovat, jsem celý systém udržoval a rozvíjel. Ne vždy vše běželo na sto procent, nicméně myslím, že v tom období byla spolehlivost slušná.

    Po mém odchodu měl Atlas veškeré zdrojové kódy, technickou dokumentaci (což získal v okamžiku koupě) a moji (nevyužitou) nabídku, že budu systém dále udržovat.

    Po mém odchodu Nový den začal vyhnívat a v souvislostí s akvizicí Atlasu odešel i jediný další člověk, který se v systému vyznal. Na helpdesk Atlasu (a posléze i na marketing/PR) jsem přeposlal bezpočet stížností od uživatelů + názor na to, kde by mohl být problém. Výsledek – nula.

    Při současné personální situaci ve spojeném portálu si nemyslím, že je pravděpodobné, že Nový den kdy znovu poběží (myslím, že notně prořídlé řady vývoje budou mít víc než dost práce s udržením chodu nejkritičtějších služeb).

    Vzhledem k tomu, že Atlas je exkluzivním vlastníkem licence, nemohu službu pustit v nezměněné podobě pod jinou značkou ani já – bylo by potřeba ji výrazně přepsat (což se v budoucnu může stát, pokud na to budu mít čas).

Komentáře nejsou povoleny.