V roce 2009 přijdou e-noviny. Už doopravdy.

Dnešek je důležitým dvojmezníkem v historii e-novin. Měsíčník Esquire vyšel s titulní stránkou z elektronického papíru a světu se představí čtečka novin od Plastic Logic.

Esquire vyšel s e-titulkou

Časopis Esquire oslavil 75 let existence titulní stránkou s elektronickým papírem. Miloši Čermákovi, který o experimentu “psal na svém blogu”:http://extra.cz/blog/2008/08/papr-je-mrtv.html, ukradnu pár vět: *”Poprvé v historii tak čtenáři dostanou v masovém nákladu své čtení nikoliv vytištěné na papíře, ale publikované na médiu, které je v podstatě jednoduchým počítačovým monitorem. Znamená to, že se na titulu časopisu budou měnit titulky a objeví se i jednoduchá animace. … Samozřejmě jde o první opatrný krůček. Elektronická bude jen obálka a zbytek čísla bude vytištěn na klasickém papíře.”* Více v jeho zápisku o říjnovém Esquire “Papír je mrtvý”:http://extra.cz/blog/2008/08/papr-je-mrtv.html.

Je sice teprve 8. září, ale říjnové číslo Esquiru už je venku (a neptejte se mě, proč se teda jmenuje říjnové). Takhle vypadá e-titulka (lákadlo pro čtenáře) a e-reklama (lákadlo pro inzerenty):

Začátky jsou tedy dost skromné a je to zatím spíš taková inovace pro inovaci.

Plastic Logic chystá čtečku speciálně pro e-noviny

[* http://onlinezurnalistika.pribehy.cz/wp-content/uploads/2008/09/plastic-logic.jpg .(Plastic logic) *]
Noviny lze odebírat v e-knížkách už nějakou dobu. Například vlastníci Amazon Kindle mohou za peníze odebírat pár zahraničních deníků. Jenže Kindle je přeci jen dělaná hlavně na čtení knih. A zatímco knihy se v něm prý čtou opravdu dobře, čtení novin je mírně řečeno vopruz.

Dnes by měla být představena speciální čtečka novin od firmy “Plastic Logic”:http://www.plasticlogic.com/news.html, která má problém vyřešit. První informace “přinesly”:http://www.nytimes.com/2008/09/08/technology/08ink.html NY Times: čtečka je zhruba 2.5x větší než Kindle, bude postavená na dobře známé technologii E Ink, vejde se do ní pár set stran a může si bezdrátově stahovat nové texty. Do prodeje by mohla jít v první polovině příštího roku.

Nová čtečka by měla nabídnout:
– **médiím** více informací o čtenářích. Odkud jsou, které články si přečetli, které je nezajímají, …
– **inzerentům** totéž plus lákavější formy inzerce.
– **čtenářům** nižší cenu než na stáncích, větší pohodlí. Na druhou stranu, e-noviny budou soupeřit s volně dostupným obsahem na internetu.

Média situaci kolem e-novin bedlivě sondují a už bojují o to, kdo bude první médium v jakémkoli novém udělátku. Další vývoj by tedy měl být takový:
– **2009**: první masově rozšířená populární čtečka e-novin
– **2010**: E Ink bude se naučí zobrazovat barvy
– **poté** (a fakt je teď zbytečné tipovat, jestli to bude 2015 nebo kolik) video, možnost psát do textu, ohebný displej

Další informace o nové čtečce (jako třeba takový detail jako cena) by měly být známy v lednu příštího roku. Tak naschvál, v jaké situaci budou e-noviny do roka a do dne?

Další informace:

– “New E-Newspaper Reader Echoes Look of the Paper”:http://www.nytimes.com/2008/09/08/technology/08ink.html. NY Times
– “Big new Plastic Logic display on sale next year with wireless: E-newspapers, anyone—not just e-books?”:http://www.teleread.org/blog/2008/09/08/big-new-plastic-logic-display-on-sale-next-year-e-newspapers-anyone-not-just-e-books/ Teleread.org
– “Esquire magazine unveils cover with electronic ink”:http://ap.google.com/article/ALeqM5g9IXIoTmgo5M0vPQhIVdNeYoyvNAD932C1VO0. AP
– “The Dream Lives On: PlasticLogic’s E-Newspaper Reader; Esquire’s E-Ink Cover”:http://www.paidcontent.org/entry/419-the-dream-lives-on-plasticlogics-e-newspaper-reader-esquires-e-ink-cove/. paidcontent.org
– “A No-Paper Newspaper”:http://www.newsweek.com/id/157580. NewsWeek
– “Zeitung der Zauberer jetzt auch für Muggles”:http://www.faz.net/s/RubD16E1F55D21144C4AE3F9DDF52B6E1D9/Doc~ED3B25F13344F4D119C97328C13CEE747~ATpl~Ecommon~Scontent.html?rss_aktuell. FAZ

14 Comments

  1. už aby to bylo. umazaný prsty od tiskařskýho barviva mi v 21. století přijdou jako hodně zbytečnej přežitek..

  2. A tím se i potvrzuje, co jsem už psal na Čermákově blogu. Jsou to předpřipravené “segmenty”, dokonce nápisy ani nejsou přes sebe, ale jen se rozsvěcují a zhasínají!

    Takže cesta k e-novinám bude asi tak stejně dlouhá, jako od ruské digitální hry “Jen počkej” k Playstation Portable.

    Takže masově rozšířené e-ink noviny v roce 2009? Leda tak v mokrém snu. Za rok si povíme!

  3. 2Martin: Váš komentář na blogu MČ byl fajn “reality-check”, pamatuju si jej a vedl jsem ho v patrnost.

    Ad “masovost do roka a do dne” – tady samozřejmě záleží na definici: jestli co do počtu zařízení a nebo dle toho, kolik procent obyvatel zařízení má. Já měl na mysli první variantu, kterou teď – jak tak nad tím přemýšlím – považuju za horší. Tedy můj odhad je, že do roka a do dne by e-čtečka novin mohla být ve stejné situaci, jako je teď Kindle.

    V tomhle smyslu asi změním text. Slovo “masovou” nahradím nějakým přesnějším a méně matoucím.

    Díky za komentář!

  4. Jestli celý problém nebude spíše v tom, že lidi nezajímají informace, ale pouze zábava, takže nečtou noviny a na webu jenom zábavné sekce. Tohle žádná čtečka nevyřeší.
    A další problém. Čtenář by chtěl zpravodajství bez reklamy, ale to by bylo neúnosně drahé. Inzerenti by zase chtěli maximálně účinnou reklamu v novém prostředí. A majitelé novin maximální zisk a nic nedávat zdarma. Jaký průnik mají tyto tři množiny?
    Když si to představím reklamu na eNovinové čtečce, dělá se mi slabo. Naštěstí reklamky zatím neumějí udělat ani reklamu na web, takže ještě chvíli můžeme být klidní.

  5. 2catt: čuliže máš pocit, že o čtečku nebude zájem? Solidní výsledky Kindle mi dávají naději, že by být mohl. Byť je pravda, že komerční potenciál čteček nebude naplno využitý, dokud nebudou ladně zvládat i barvu, neb to je pro mainstream a lehčí polo-obrázkové čtivo asi dost nutné.

    Přemýšlím, za jakých okolností bych si čtečku sám pořídil, pokud by se v ní dalo opravdu pohodlně číst a měl bych co. Za deník v elektronické podobě bych asi nedal dvojcifernou částku.

    Velký problém vidím v pořizovací ceně přístroje. Aby mi koupě dávala smysl, měla by platit rovnice:

    pořizovací cena přístroje + roční předplatné < roční předplatné tisku a to je dost problém...

  6. via Wittgenstein @ nyx:
    Amazon prodal 240 000 Kindlů. To není špatné. Ale v USA je 270 milionů gramotných, z čehož 25 procent nepřečetlo ani knihu (a průměrný Američan přečte 7 knížek do roka). To by mě zajímalo, jaký je tam tedy prostor pro růst…
    Spíš mám pocit, že je nedomyšlený distribuční model. S tím ostatně souvisí tvá obava kolem ceny. Amazon má s Kindlem uzavřený vesmír, něco jako iPod a iTunes Store.
    Naráží to tady na podobný problém jako začátek DVD. Přehrávače se neprodávaly, protože nebyly filmy. Čtečka se nebude prodávat, pokud nebude obsah. Obsah nemá cenu dělat, pokud nebude zájem, tedy nebudou prodané čtečky.

  7. Bude ten Esquire (samozřejmě upravené vydání) k dostání v českých trafikách?

  8. 2catt/wittgenstein: :)
    tak Kindle je myslím v pohodě – i kdyby nerostl, tak ti majitelé si budou nakupovat nový obsah…

    O absenci obsahu se nebojím. Média budou hrr se do toho pustit – viz vydavatelství Hearst citované v článku. Majitel čtečky se určitě pokusí sehnat na start co nejbohatší portfolio médií. A najde je.

    Jak tedy nad tím tady tak brainstormujem, tak hlavní průšvih bude pro mě v ceně přístroje. I půlka ceny Kindle je neúnosně moc.

  9. Housi, Počet výtisků s e-titulkou je omezený na sto tisíc a prodej výhradně v USA. Takže leda koupit přes nějakou internetovou aukci. Na ebayi se dá koupit za cca 20 dolarů.

  10. Mno…

    – eInk nebo ePaper si treba dokazu predstavit jako knihu, kterou koupim, downloaduju a prectu

    – ovsem jako noviny? Neni to priprava na boj proti progresivnimu internetu? nebo uz media zjistila, ze ani onen internet jim dobre nevynasi?

    Respektive jak moc premiovy obsah by mi musely prinest napr. elektronicke Hospodarske noviny, kdyz mi uz dnes pomerne staci precist si http://www.ihned.cz? Zacala by jeste vetsi selekce clanku a nebyla by to jen cesta vyhodna pouze pro vydavatele? A vubec jak moc velky zajem by byl o premiovy obsah (at uz to bude cokoli) v nasich koncinach?

  11. 2soulbringer: Já bych byl ochoten kupovat si v epaperu svůj oblíbený týdeník či měsíčník i bez bonusového materiálu. Web, byť zdarma, pro mě není výhodnější varianta, protože v něm dlouhý text neučtu.

    Jestli je na světě takových lidí dostatek, to tedy netuším. Jak říká James McQuivey z Forrester Research: “Free tends to win out once it’s been established in the customers’ minds. I know there are people whose hearts and souls are invested in saving the newspaper concept, but it’s breathing its last breath already, in my opinion.”

    Samozřejmě, kupovat to budu jen do té doby, dokud se neobjeví pohodlný způsob, jak obsah z webu nabídnout na zařízení, ve kterém budu umět číst i dlouhé texty. Monitor to není, notebook to není, ale co třeba
    http://www.techcrunch.com/2008/07/21/we-want-a-dead-simple-web-tablet-help-us-build-it/ ?

    Jako čtenář tedy netoužím po e-papíru, forma je mi totiž ukradená. Toužím po způsobu, jak dostávat noviny v tradičním designu (kromě personalizovaného webového zpravodajství totiž potřebuju jako doplňující zdroj i tradiční “tištěnou” žurnalistiku s jejím gatekeepingem a nezájmem o to, co zajímá mě) a jak učíst dlouhé texty v elektronické podobě. Je jedno, kdo a jak to vyřeší.

    E-paper to určitě může být – co do uživatelského prožitku. Jestli je to ekonomicky soběstačné, těžko říct.

  12. Když si představím, že na mě budou blikat už i časopisy a noviny… V trafikách by měli prodávat k novinám i přelepky ve velikostech reklamnich prvku. ;-)

    Chystá se pro čtečku i nějaký FlashBlock?

Comments are closed.