PR agentura zneužívá blogy českých deníků

Stážistka PR agentury **Bison & Rose** propagovala služby svých klientů ČSOB a Poštovní spořitelny pomocí nefér taktik: falešných blogů na blogovacích systémech iDNES, Lidovek a Deníku. Podívejte se na tyto blogy (**update**: texty již byly smazané, ale zachytila je google cache – viz odkazy):

– http://frankova.bigbloger.lidovky.cz/ [“google cache”:http://209.85.135.104/search?q=cache:a__HBJhxj1sJ:frankova.bigbloger.lidovky.cz/c/31678/Prichazi-nova-ceska-virtualni-penezenka-Jmenuje-se-PaySec.html+frankov%C3%A1+blog&hl=cs&ct=clnk&cd=4&gl=cz&client=firefox-a ]
– http://koudelkova.blog.idnes.cz/ [“google cache”:http://209.85.135.104/search?q=cache:8-wZiNrJfowJ:koudelkova.blog.idnes.cz/+koudelkova+idnes&hl=cs&ct=clnk&cd=1&gl=cz&client=firefox-a ]
– http://martinanovotna.blog.denik.cz/ [“google cache”:http://209.85.135.104/search?q=cache:VSGgN-J8TlIJ:martinanovotna.blog.denik.cz/+http://martinanovotna.blog.denik.cz/&hl=cs&ct=clnk&cd=1&gl=cz&client=firefox-a ]
– http://klafra.blog.lupa.cz/ [“google cache”:http://209.85.135.104/search?q=cache:vEJT9KYsRNUJ:klafra.blog.lupa.cz/0712/premiove-sms-zlaty-dul-pro-mobilni-operatory+http://klafra.blog.lupa.cz/&hl=cs&ct=clnk&cd=1&gl=cz&client=firefox-a ]

Na všech máme mladé dámy se zájmem o platební systémy. Dne 10. dubna napsaly hodně podobné texty: “Přichází nová česká virtuální peněženka. Jmenuje se PaySec”:http://frankova.bigbloger.lidovky.cz/c/31678/Prichazi-nova-ceska-virtualni-penezenka-Jmenuje-se-PaySec.html a “A je to tu! Český PayPal se jmenuje PaySec”:http://koudelkova.blog.idnes.cz/c/31661/A-je-to-tu-Cesky-PayPal-se-jmenuje-PaySec.html.

Připadá vám to málo průkazné? Podívejme se na ten nejstarší: “Prémiové SMS: snadná cesta k velkému zisku”:http://frankova.bigbloger.lidovky.cz/c/19418/Premiove-SMS-snadna-cesta-k-velkemu-zisku.html versus “Prémiové SMS: Zisk nad zlato”:http://koudelkova.blog.idnes.cz/c/18860/Premiove-SMS-Zisk-nad-zlato.html. Autorky si opět vybraly stejné téma – a dokonce mají stejné nápady:

Franková:
> “A tak mne v souvislosti s kritikou mobilních operátorů napadá pár otázek:
> Opravdu musí být konečná cena stáhnuté hry dvakrát vyšší, než je její původní cena? Proč nám mobilní operátoři zatajují reálné ceny těchto produktů?A proč nezveřejňují statistiky, kolik prémiových SMS jejich klienti pošlou? Vážně u nás nemůže existovat jiný způsob plateb za obdobné služby?”

Koudelková:
> “A tak mne v této souvislosti napadá pár otázek …
> PROČ je konečná cena za stáhnutí hry v reálu dvakrát tak dražší, než je její původní hodnota?
> PROČmobilní operátoři nezveřejňují statistiky, kolik prémiových SMS jejich klienti pošlou?
> PROČ mobilní operátoři zatajují reálné ceny vyzvánění, obrázků, videí apod.?
> PROČ se mobilní operátoři obohacují na dárcovských DMS zprávách?
> PROČ v ČR neexistuje jiný způsob plateb za obdobné služby?”

Buď se autorky vykrádají, a nebo je autorem táž osoba. Pátráme dál.

Domnělá Klára Franková má tričko s nápisem *”Debian women”*. Trocha gůglování a máme před sebou pravou osobu na fotografii, je jí doktorandka z University of Cambridge Hanna M. Wallach. *”Jsem pěkně rozzlobená, že někdo takhle použil mou fotografii,”* odpovídá mi na dotaz, zdali je na fotografii ona. Nedivím se jí. Bohužel má tu smůlu, že její fotka je třetí v Google Images na slovo “girl”. Alespoň tipuju, že tak se její fotka dostala na falešný blog. Teď už zbývá jen rozřešit, kdo za to může.

Díky pomoci lidí z dotčených médií jsem zjistil, že některé **IP adresy** bloggerek **jsou stejné**. Jedna z IP adres **patří PR agentuře Bison & Rose**. A to je zajímavé. Bison & Rose totiž **zastupují ČSOB a Poštovní spořitelnu**, tedy banky, které spouštějí platební systém, jenž falešné blogy vítaly v nejnovějších zápiscích.

Krom toho se na falešných blozích naváží do mBank [“archiv”:http://209.85.135.104/search?q=cache:aZ1KSIB1j8IJ:frankova.bigbloger.lidovky.cz/c/28410/Jsou-skutecne-nejlepsi-veci-na-svete-zadarmo.html+kl%C3%A1ra+frankov%C3%A1+mbank&hl=cs&ct=clnk&cd=2&gl=cz&client=firefox-a], přímé konkurence ČSOB a Poštovní spořitelny. *”V našich systémech logicky žádná Klára Franková není a nikdy nebyla – protože je to celé vymyšlené: od A do Z,”* napsal mi k tomu Adam Zbiejczuk z mBank (**dodatek**: a můj kamarád, viz disclaimer pod textem). *”PR pracovníci využili naší otevřenosti a z různých negativních reakcí z mFóra, které je naším zcela otevřeným a necenzurovaným komunikačním kanálem, šikovně využili různé negativní připomínky a přetavili je v jednu hororovou příhodu,”* píše blogger mBank.

Agentura Bison & Rose tedy zneužila média k nekalé propagaci, nepřijatelným způsobem manipulovala čtenáře, zneužila cizí fotografie a očerňovala konkurenci. Mají co vysvětlovat…

Firmu jsem požádal o vyjádření. V něm tvrdí, že falešné blogy tvořila stážistka, od jejího počáníní se distancují a ukončili s ní spolupráci.

> *”Autorka opravdu fungovala v agentuře jako stážistka. Agentura od ní získala ujištění, že šlo o její čistě soukromou aktivitu, která nesouvisela s obsahem naší spolupráce. Naše počítače navíc využívala pouze náhodně. Od těchto jejich aktivit se agentura distancuje. Na základě vašeho zjištění jsme s ní dnes ukončili spolupráci a zároveň jí doporučili, aby tyto blogy ukončila, případně sloučila pod jedinou pravou identitu.”* (Roman Šmíd, Managing Director)

Zdali to byl opravdu čistě její nápad, to nechám zatím bez komentáře. Rád bych si s ní ale popovídal. Nejsem si jistý, proč by takovou věc dobrovolně dělala. Taky nevím, jestli mě reakce B&R dostatečně uspokojila a jestli by neměli přiznat větší zodpovědnost za chování své stážistky a omluvit se všem, kterých se falešný blog dotkl: čtenářům, osobám na fotografiích, konkurenci a médiím. O pokračování kauzy se možná postará mBank, která *”zvažuje další kroky,”* jak píše Adam Zbiejczuk.

**Aktualizace: Disclaimer**

Aby čtenář měl všechny informace, musím dodat několik upozornění. Je to sice jen blog, ale je fér to zmínit. Autor článku má slabé pouto s úplně všemi zúčastněnými:
– iDNES: udělal jsem pro ně jednu konzultaci ohledně online zpravodajství
– Lidovky: přispíval jsem do nich
– Deník: obtýden tam mám sloupek
– Lupa: pro jejího majitele, firmu iinfo dělám školení, na Lupu jsem přispěl čtyřmi články
– mBank: pro ni jsem nikdy nic neudělal a nemam u nich ani účet, mBank je mi ukradená, ale zmíněný Adam Zbiejczuk je můj kamarád.
– Bison & Rose: spolupracoval jsem s nimi během mého působení v Respektu, připravovali pro nás tiskové zprávy a absolvoval jsem jejich školení. Byli milí.

58 responses

  1. Mohu připomenout obdobný případ spojený s agenturou Ogilvy, kdy její pracovník pod různými identitami, coby “běžný” čtenář, vkládal do diskusních fór a do diskusí pod články na finančních serverech (Finexpert, Peníze.cz, Měšec, apod.) “pozitivní reference” na Genius Active, účet GE Money banky.
    Ogilvy je PR agenturou české GE Money a v té době běžela na Genius Active reklamní kampaň.
    Odhalení zde: http://www.finexpert.cz/Rubriky/Volksbank-vyzkousejte-poplatkove-tarify-k-uctum/sc-17-sr-1-a-19856/default.aspx?forum

  2. Adame, gratuluju, tohle je opravdu hodně povedený „úlovek“. Je výborné, když takováhle taktika alespoň občas silně narazí.
    O stážistce a jejích soukromých aktivitách si samozřejmě každý soudný člověk bude myslet své.

  3. No nejhorší dopad je podle mě pro tu PR agenturu, potažmo ČSOB.
    Ty články jsou normálně smáznutý, na blog.idnesu pokud vím, docela nemyslitelné, co bylo vydáno – nejde ani editovat.

  4. Proč to hned označovat za “nefér taktiku”?

    Ze souvětí “Agentura Bison & Rose tedy zneužila média k nekalé propagaci, nepřijatelným způsobem manipulovala čtenáře, zneužila cizí fotografie a očerňovala konkurenci.” mi závadná přijde asi tak jedna polovina a sice “zneužila cizí fotografie a očerňovala konkurenci”.

    Ale k jaké “nekalé propagaci” či “nepřijatelné manipulaci” došlo? Internet je zatím, díky bohu, natolik svobodné médium, že na něm právě mohou vycházet i mystifikační články, vem si např. takovou Necyklopedii – je to sranda, ale člověk to musí pochopit sám.

    Celou tuhle historku bych spíše použil pro ilustraci toho, jak je důležité ověřovat si na internetu získané informace. Nebo snad rovnou bydeme všichni všemu věřit? Třeba i tomuhle: http://www.proksik.cz/2007/krecek/krecek.htm jen proto, že tam je elegantní technický nákres? ;o)

  5. Díky za komentář. Popravdě mě nenapadlo, že by to mohl někdo takhle vidět. ;-)

    Mystifikační články na internetu vycházet určitě mohou a že je důležité si ověřovat informace, s tím taky souhlasím.

    Ale média a reklamní agentury by měly dodržovat několik základních etických pravidel – například, že inzerce by měla být jednoznačně označená. Tak jako nechci, aby mezi články v Respektu byl článek napsaný nějakou firmou a podepsaný fiktivním jménem, tak nechci, aby na čtenářských blozích (obzvlášť pod médii) byly reklamní blogy psané fiktivními osobami a s úkolem propagovat nějakou značku. Přijde mi to jako jednoznačné porušení etiky.

  6. Ano, porušení etiky jistě ano, to nepochybně. A kdyby byly majitelé oněch blogovacích systémů trochu kreativnější při psaní podmínek použití jejich systému, tak by to bylo třeba i porušení těchto pravidel (možná v některých případech skutečně i je).

    Netvrdím, že agentura Bison & Rose nemá máslo na hlavě, ale zase bych to neviděl tak fatálně, ostatně, kdyby svůj komerční blog rovnou označili jako reklamu, tak to trochu ztrácí to kouzlo, že? ;o)

    Zkrátka se asi budeme muset smířit s tím, že stejně jako všude jinde, kde neexistuje jasně daná hranice, se nedá rozlišit mezi tím, co jsou ještě nezávazné tlachy a co už je závazná propaganda (kterou je nutno označovat jako reklamu). I když uznávám, že v tomhle případě je to evidentní, tak do budoucna se asi dá počítat s výskytem podobných případů, které, pokud se jejich autoři poučí, budou lépe zakamuflovány.

  7. Já to fatálně vnímám.
    Ale je pravda, že existují komplikovanější problémy: např. blogy, které ochotně napíšou o nové službě jen proto, že je nějaká agentura osloví a nabídne jim možnost otestovat si novinku. pocit výjimečnosti => větší ochota napsat i o něčem, co mě normálně nezajímá. Novináři jsou už na to zvyklí a do značné míry vůči tomu imunní, s blogy v tomto bude větší potíž. Eticky je jakoby všechno v pořádku: blog je pravý. Ale přesto je tady něco, co mi na tom nesedí a je mi nesympatické. Jenže už jsem strašně dlouho na nohou a už mi to “nepíše”. Třeba to někdo za mě vystihne lépe, než se proberu z mrákot.

  8. Předně: gratuluji! Tohle je opravdu dobře odvedená práce, tedy z novinářského hlediska.
    Jen nejsem tak jednoznačně přesvědčený, zda a hlavně kdo se tady zachoval neeticky. Ona falešná bloggerka zcela evidentně není fanatik zamilovaný do Čobky, čili je víc než jisté, že je to aktivita PR agentury. Což by snad bylo v pořádku. V pořádku by snad byly i falešné identity, copak to není na netu běžný nešvar? Odporné ale je, že se pánové z B&R tak pokrytecky snaží přesvědčit, že jsou pštrosy, slečnu kopnou přes palubu a tradá, jede se dál.
    Příště to bude stoprocentně lépe připravené, takže se na to tak snadno nepřijde :)

  9. “Příště to bude stoprocentně lépe připravené, takže se na to tak snadno nepřijde :)”

    Obávám se, že máte velmi pravdu. :

    Ad falešné identity: na netu je to běžný nešvar, ale to mi to nijak neospravedlňuje.

    Ad novinářská práce: já bych to zas až tak za novinářskou práci nepovažoval, je to jen blog. :) K sobě mám minimálně dvě výtky:
    a) chtělo by to zjistit jméno té stážistky a setkat se s ní. Zjistit, proč to dělala, případně zda ji k tomu někdo navedl. Oveřit, zda o tom ČSOB neměla ponětí. To jsou otázky, na které jsem nezjistil odpověď. Ale třeba se toho někdo ujme.
    b) měl jsem tam ten disclaimer dát hned od začátku a ne až o nějakých 5h později. Naštěstí hlavní vlna návštěvnosti přišla až potom.

  10. Adam, je vcelku mozne, ze ani ziadna stazistka sa nekonala, tak ako sa kludne nemusel konat ani jej vyhadzov :-)

    Takze ak si s niekym z agentury hovoril, je celkom sanca, ze si hovoril so “stazistkou” :-)

    Vsak my vieme ako je to so stazistkami. Aj jeden byvaly prezident by vedel rozpravat :)

  11. ano, to je rozhodně možné. Proto píšu, že bych se s ní rád setkal, zatím mám své pochyby a rád bych si je vyvrátil. Posílal jsem e-mail s prosbou o kontakt na tu stážistku, uvidíme…

  12. Můj někdejší novinářský instinkt vždycky spolehlivě fungoval: existuje-li stážistka, která se do něčeho pustila na vlastní pěst z hlouposti, klidně by Vám na ni firma dala kontakt. Pokud nastane scénka “já nic, já muzikant”, skoro bych se podepsal pod tvrzení, že to nejen byl oficiální nápad agentury, ale možná i s vědomím klienta.

  13. Adame, mě se ten celý příběh zdá až příliš pohádkový.
    ĆISTĚ náhodu jste procházel blog za blogem diskusi za diskusi a najednou vás napadlo podívat se na IP adresy přispivatelů. Klobouk dolů pak je to opravdu skvělá investigativní práce.

    Možná má, ale ten příběh trochu jiný začátek. Nebyl náhodou na počátku váš přítel Adam Zbiejczuk toho času zaměstnanec a webmaster mBank? A náhle se nám z čisté novinařiny stává tak trochu konkurenční boj. Co naplat stateční princové jsou asi jen v pohádkách…:-((

    Co mě na tom, ale asi děsí nejvíc je právě to zjišťování IP adres. Kam to povede dál ? Odposlechy?

    Zdar všem stážistkám a Monikám obzvláště…:-)

  14. Nikde jsem netvrdil, že bych procházel blog za blogem. Jak jsem na to přišel:
    ma začátku byl e-mail od pána z Ogilvy Interactive, který mi nabízel otestování paysecu. Jelikož jsem byl zvědavý, o co se jedná, začal jsem si paysec progůglovávat. A mimo jiné na mě vypadly ty dva blogy, které – a na tom se jistě shodneme – byly od začátku trochu podezřelé.
    Adam byl dokonce naopak jeden z posledních lidí, se kterým jsem se o tom bavil.

    Takže nebojte, můžete dál věřit v prince. ;-)

  15. Jak to tak pozoruju, tak už se vícero lidí shodlo na názoru, že celá tahle akce je hlavně ponaučením pro PR agentury nikoli v tom smyslu obdobné akce nedělat, ale příště je dělat lépe…

  16. Hm, zaujimave poznatky, ale v tomto smere je to, podla mna, maximalne nejaky eticky prehresok, aj tym si nie som celkom isty.
    .
    Viem, ze to tu principialne uz bolo spominane, no ako velmi dobry priklad na blog – reklamu by som uviedol http://myego.cz. Citanost je viac nez slusna a R.H. sa vobec netaji svojou oblubou MS, intelu ci nvidie. (Dokonca nedavno mal hned na vrchu svojho blogu pre vsetkych, ktori nepouzivaju Vistu upozornenie, ze odporuca prechod na ten OS). A odtial je uz iba krocik k propagacnym blogom tvorenymi PR-agenturami. (Ktore asi budu pouzivat anonymizery a externych pracovnikov :)
    .
    Dalsia vec je, ci aj komentare pod roznymi clankami nie su forma PR. Napriklad i spominana mBank pri nastupe na slovensky trh obcas vyuzivala diskusie pod clankami na spravodajskych serveroch na podavanie informacii o svojich produktoch…
    .
    Na nete je mnozstvo propagacnych stranok, na ktorych sa clovek ani poriadne nemusi dozvediet, co predavaju… ‘kreativci’ vymyslaju vselijake mozne i nemozne reklamy… tazko to posudzovat…
    .
    A inak sa mi mari, ze eu taketo pripadny chcela i nejak zakonom podchytit… ale mozno sa mi to len snivalo :)

  17. BoB: asi máš pravdu. Ale neni to dost silný důvod o tom vůbec nepsat. :)

    Víme tedy, že příště budou šikovnějši. Co s tím mají dělat média, která chtějí/musí mít své čtenářské blogy čistá?

  18. macbeth: tak s tím etickým prohřeškem je to jednoznačné, tam o nějaké “nejsem si jistý” s dovolením nejde. Přijde mi to průzračně čisté.

    Máte pravdu, že existují komplikovanější příklady, kde je těžké cokoli posuzovat. Jeden názor je dneska v E15, pokusím se ho zalinkovat, až bude na webu i jinak než v pdf.

  19. Výborný článek. Díky za něj.

    Osobně v těchto praktikách taky vidím docela velký problém. Přirovnání (k jinak skvělému) Křečkovi je nepřesné. Myslím, že v obou případech je sledován zcela jiný cíl/záměr. Nevadí mi firemní blogy a další “komunikační nástroje”, ale takové fake blogy imho rozhodně nepatří do férových marketingových praktik.

    K stážistkám a brigádníkům – nemůžu se zbavit pocitu, že se to v poslední době stává takovým příjemným bonmotem firem. Prostě: “Problém byl u stážistky/brigádníka… ale vyřešili jsme to.” ;o)

  20. Adame, díky za vynikající článek!

    (Co nechápu, jsou chytrácké relativistické komentáře. Vám opravdu nepřijde, že popsaný postup je opravdu hodně nebezpečný? Myslím tím to dost surové použití blogu PR agenturou jako reklamního média.)

    Karel

  21. Adame, ten odkaz v komentáři o E15 ti nefunguje – ostatně, já bych zneužívání všech těchhle tinyurlátorů zakázala; není jasné, kam to mělo vést, a referery přece skrývat nepotřebuješ. Já jsem na jejich sajtu našel http://e15.cz/byznys/kampan-csob-jedna-velka-fikce-21916/

    A bravo, samozřejmě. (Teď když blognu, jak v LN a HN opisovali z mých příspěvků na Wikipedii, budu vypadat jak chudý příbuzný, co se opičí ;-)

  22. Jako že by někdo ovlivnil Bison & Rose, klienta ČSOB, aby skrzeva falešné blogy zdiskreditovali ČSOB? Tomu bych neveřil. Nebo ti špatně rozumím?

  23. karmi:

    Ano, tento postup je nebezpečný, ale nějak si nedovedu představit způsob, jak tomu ve svobodné informační společnosti zabránit.

    Je na rozumném úsudku každého čtenáře, zda ten který článek vyhodnotí jako
    a) relevantní zdroj
    b) humornou mystifikaci
    c) reklamní kecy
    d) atd.

  24. Z právního pohledu je to ještě mnohem zajímavější. Zejména jde o jasný případ tzv. skyté reklamy, která je zákonem zakázána a ve druhé řadě tato činnost naplňuje rovněž defincii zakázané reklamy jsoucí nekalou obchodní praktikou (v souvislosti s od února 2008 účinnou novelou zákona o ochraně spotřebitele zakazující nekalé obchodní praktiky). V obou zákonech máme docela pěkné sankce, takže jsem zvědav, jak se k tomu postaví příslušné správní úřady :-).

  25. Napadlo mě, že by neznámá stážistka mohla být nastrčená konkurencí, ale uznávám, že už je to dost paranoidní.

  26. AJ: …a ja som si naivne myslel, ze etika nie je jednoznacna :) kto teda urcil, co je a co nie je eticke…?

  27. Adame dovol, abych Ti gratuloval k takovému blogu a článku, ve kterém odhalujete negativní reklamu. Nelíbí se mi, že agentura se odvolává na soukromou činnost stážistky a tím dává ruce pryč. Jsem obyčejný člověk, ale v bludišti konkurence je se třeba bránit.

  28. omlouvam se, jsem v Bratislave. Opravim to asi az po navratu (nejdriv v sobotu, nejhur v pondeli). Jinak ty odkazy mi funguji…?

  29. vyborny clanek, Adame!… respektive takovych kampanich ci dotazu ze strany klientu uz jsem nekolik zazil… ale takhle to rozkryt je moc dobra prace :o)

  30. Že by průzkum, jak budou čtenáři na tohle téma reagovat? Jméno autorky je Klára FranKová (stejné jako u prvního blogu), článek je pět měsíců starý… (už tehdy mi na něm něco nesedělo, takhle dlouhé příspěvky se do diskusí na Lupě běžně nevkládají…)

    Diskuse na Lupě – 11. 12. 2007 12:06 Klára Franková: Prémiové SMS. Zlatý důl pro mobilní operátory

    http://www.lupa.cz/diskuse/393/

  31. BoB: jak tomu zabránit? Pokud to někdo odhalí a takhle rozmázne, má PR agentura a potažmo i zadavatel pěknou ostudu. Akce je průser a tím pádem se nikomu nebude chtít do něčeho takového zase jít, protože to riziko je obrovské.
    Zkuste tohle: http://www.google.com/search?q=bison+%26+rose
    Toho se Bison & Rose dlouho nezbaví a až budou zas nabízet klientovi, že mu vylepší renomé, asi se zapotí při otázce, proč je první stránka Googlu vytapetovaná zprávami o tom, jak nezvládli kampaň. A PaySec má ještě velkou kliku, že ho z lidí, kteří o tom psali v titulku zmínil jenom Patrick Zandl a ne také Adam a třeba Martin Kopta. (Ale co zatím není, může přijít.)

  32. Pachillini: Jasně, tenhle efekt určitě zabere, ale to považuji za takové “nepřímé” zabránění. Přímá páka existuje možná v zákoně – viz. zde výše Churchill on Duben 16th, 2008 12.06

  33. 2marek: no, já k němu mám své výhrady, viz můj komentář kdesi výše. Kolik času – teď nejsem u domácího počítače, tak to nemůžu zjistit přesně podle historie icq, tak zatim jen hloupě říkám “pár hodin”. :) pak se podívám, až budu v praze.

  34. Pachollini: Asi máme každý jiný Google; u mě je na začátku Street Fighter na Wikipedii (At the end of the game, Rose engages Bison in combat and seemingly kills hims :-) a pak neškodné korporátní adresy.

  35. Což o to, PR snahu ČSOB i Bizonů chápu, ale asi si nejdřív měli přečíst můj článek (http://www.emarketer.cz/643511-ovlivnovat-nebo-neovlivnovat-diskuze.php). Pokud chce někdo dělat buzz nebo WOMM tímto způsobem, měl by se alespoň držet základních pravidel obchodní etiky. A když už chtěli napadat konkurenci, měli zůstat u SMS a možná i PayPalu (ti by se asi nebránili), ale napadat svou přímou konkurenci je prostě holá blbost.
    Navíc prohlášení typu “Může za to stážistka, byla to její vlastní akce, my o tom vůbec nevěděli” je vrchol trapnosti. To jim přeci nikdo neuvěří. No tak páni bankéři a PR specialisté, buďte chlapi a postavte se k tomu čelem! Buď si za svými argumenty stojíte, nebo přiznejte, že to byla chyba a omluvte se…

    P.S.: Pouštět se do takovéhle akce a nemít připravenou krizovou komunikaci? Na co v tý ČSOB a hlavně v Bizonech myslí? A to se živí PR???

  36. Taky si myslím, že je to spíše etický problém. Bloggeři (narozdíl od těch lepších novinářů) nemají takovou vůli si informace ověřovat a provádět důkladnější analýzu, protože je pro ně mnohem těžší se “uživit” než pro novináře, píšícího třeba pro MF Dnes, který má “své jisté”. Proto je na webu v blozích spousta kachen a polopravd. Ta údajná stážistka ale podle mého názoru bude pouze obětní beránek.

Comments are closed.