NY Times mají API. Teď začne legrace.

Deník NY Times “zveřejnil API”:http://open.blogs.nytimes.com/2008/10/14/announcing-the-new-york-times-campaign-finance-api/ k údajům o finančních darech prezidentských kandidátů. Kdokoli tak může vytvořit své aplikace či vizualizace právě na datech od NY Times (pro úplnost: ta je zase získala od Federal Election Commssion). Další API, které zveřejní, bude postavené okolo databáze filmových recenzí deníku.

K čemu API je? Na základě cizí databáze můžete vytvářet zajímavé vizualizace a mashupy. Například z dat o finančních darech pro politiky lze vytvořit “mapu”:http://elections.nytimes.com/2008/president/campaign-finance/map.html, díky níž hned uvidíme, odkud pocházejí dárci politiků, kde tak jsou jejich finanční “bašty” a jak se situace měnila v čase.

[* http://onlinezurnalistika.pribehy.cz/wp-content/uploads/2008/10/nytimes-api-mapa.png .(Příklad užití API NY Times) *]

Využití API v žurnalistice se točí kolem dvou pojmů: *CAR* (Computer-assisted reporting) a *databázová žurnalistika*. Ta popisuje fakt, že novinářská zpráva je vlastně zápis do databáze. Vezměte si větu:

> *Hoteliér Bohumír Ďuričko loni přispěl částkou dvě stě tisíc korun na vydávání časopisu Jiřího Paroubka Trend.*

Větu lze vidět také jako začátek databáze:

|——————————————————
| dárce | profese | bydliště | příjemce | částka | rok
|—————————————————-
| Ďuričko Bohumír | hoteliér | Praha | Trend | 200.000 | 2007

Takový nečekaný pohled na data může být i impulsem k novému odhalení. Například před pár dny se díky podobné databázi “ukázalo”:http://venturebeat.com/2008/09/29/maplight-bailout-supporters-received-more-money-from-banks-and-securities/, že politici, kteří podpořili pomoc americkým bankám, dostali dříve od bank výrazně štědřejší příspěvky než politici, kteří hlasovali proti. Příklad je to diskutabilní, protože tu může mít i jiné vysvětlení, nicméně jako ilustrační příklad to snad stačí.

Příchod API NY Times “nadšeně vítá”:http://www.readwriteweb.com/archives/the_first_new_york_times_api_i.php blog RWW tvrdí, že je to krok, který ukáže, jestli velká média uspějí v budoucnosti.

> “Zpravodajství už není nedostatkové zboží. Pro velké zpravodajské organizace je těžké pracovat rychleji, levněji a nebo stejně dobře jako celá síť novomediálních tvůrců napříč světem. Dnes mohou být stále mezi nejlepšími zdroji původního obsahu, ale když vezmeme v úvahu, jakým směrem se technologie vyvíjí, tak to není zrovna jistá sázka do budoucna.”

S jeho východiskem úplně nesouhlasím, ale částečný přechod z role *tvůrce obsahu* do role *platformy* je dobrý tah.

VentureBeat “upozorňuje”:http://venturebeat.com/2008/10/14/new-york-times-sets-campaign-finance-data-free/ na potenciální úskalí – peníze. Není jasné, jak na tom budou Timesy vydělávat. Podmínky služby říkají, že mohou přístup k API zpoplatnit, ale zatím to tak není. V případě tohoto konkrétního API tomu tak asi ani nemůže být, protože NY Times zase podléhají pravidlům Federal Election Commssion, a ta zpoplatnění služeb postavených na jejích datech zakazuje.

NY Times nejsou úplně první médium, které experimentuje s API. Do party patří např. NPR či Daylife (“viz programmableweb”:http://blog.programmableweb.com/2008/10/15/the-new-york-times-releases-its-first-api/). A dle “reakce”:http://lucasjosh.com/blog/2008/10/14/campaign-finance-api-from-the-ny-times/ Joshe Lucase se k tomu chystá např. i LA Times.

*Text budiž pozvánkou na mou sobotní přednášku “Internet a budoucnost (bez) médií”:http://webexpo.cz/prednaska/internet-a-budoucnost-bez-medii/ na pražském “webexpu”:http://webexpo.cz.*