Co je to hyperlokální žurnalistika

Díky novému projektu PPF Media “Naše Adresa”:http://www.naseadresa.cz/ se i v Česku začíná mluvit o tzv. hyperlokální žurnalistice. Co to sousloví přesně znamená?

Chtělo by se říct: hyperlokální žurnalistika je jedno z těch slov, která vznikla proto, aby se lidé měli o čem hádat. Na takový *web 2.0* sice ještě nemá, ale přít se o něm dá taky hezky. Jak tušíte, termín označuje žurnalistiku *ještě lokálnější než lokální*, žurnalistiku zaměřenou na malý region, město, čtvrť, ulici, dům. Problém je v tom, že není žádný přesný limit, jak malé území to musí být, aby to bylo hyperlokální. Nálepku *hyperlokální* si tak může na web přilepit skoro kdokoli.

A naopak: slovo hyperlokální je nový výraz pro starý princip. Takže pokud chcete namítat, že takové weby už tu dávno existují (“říčansko.info”:http://www.ricansko.info, “i-noviny.cz”:http://www.i-noviny.cz/ a další), pak máte pravdu. Snad jen nové weby hyperlokální žurnalistiky kladou ještě větší důraz na spolupráci obyvatel: buď na web přímo přispívají, nebo web agreguje zápisky amatérů odjinud.

**Hyperlokální žurnalistiku tedy definujeme takto:**

– zpravodajství a informace z malého regionu
– počítající s participací obyvatel
– kteří by se měli cítit členy jedné komunity
– šířené pomocí internetu

Někteří autoři slovo hyperlokální neradi a používají raději ultralokální, mikrolokální nebo třeba place blogging. Někdy pro to mají i “rozumné důvody”:http://www.holovaty.com/writing/microlocal/.

Pojem hyperlokální žurnalistika je tedy jen taková nejzákladnější charakteristika skupiny webů a v řadě dalších ohledů se liší: zda jsou spravovány profesionálně, jak moc jsou příspěvky amatérů filtrovány, jak moc zpravodajské mají ambice, jestli se pojetím blíží komunitním webům, zdali mají nějaký týdenní tištěný výcuc, jestli přináší vlastní materiály či agregují cizí atd. atd.

==Problémy a výzvy hyperlokálního zpravodajství==

Oproti běžným zpravodajským webům je zde krapet posunutá definice zprávy. Jak říká Adrian Holovaty, zprávou je cokoli, co se stane v sousedství. Pro čtenáře zvenčí proto mají hyperlokální weby krapet pachuť snůšky nezajímavých a triviálních nezpráv. Fotky z místního přeboru fotbalových žáčků v Horní Dolní je prostě zajímat nemůžou, zato každý pyšný horňodolňácký otec si je bedlivě prostuduje. V tom je také hlavní síla hyperlokálního zpravodajství. Dává více prostoru zprávám, kterým se tradiční média nemohla nebo nechtěla věnovat.

Potenciálních problémů je samozřejmě spousta: obchodní model, kvalita a pravdivost zpráv, jak moc web uspokojuje potřeby místních atd. Však také řada hyperlokálních webů skončila krachem. Problémy obvykle začnou tím, že se někdo zvenčí rozhodne: “tady uděláme hyperlokální web”, nasadí tam redaktora, který nemá k oblasti vztah, nezná ji nebo nepronikne mezi místní. Místní ho nečtou, nepřispívají, neinzerují. Deník Washington Post by se svým zkrachovalým projektem LoudounExtra.com mohl vyprávět…

Hyperlokální žurnalistika je ale jinak zajímavý a vzrušující trend, který posouvá regionální žurnalistiku o úroveň dál a překonává některé její limity. Proto je také v hledáčku velkých vydavatelských domů i malých internetových podnikatelů. Hodně prostoru (čti: “dva články”:http://online.zurnalistika.cz/tag/everyblock/) jsem zde věnoval unikátnímu projektu “Everyblock”:http://www.everyblock.com/, který je ovšem spíš atypický svým důrazem na agregaci a databázovou žurnalistiku. Hodně se mluví o projektech “Bluffton Today”:http://www.blufftontoday.com/, “Baristanet”:http://www.baristanet.com/, “Voice of San Diego”:http://www.voiceofsandiego.org/, “The Batavian”:http://thebatavian.com/, “experimentech NY Times”:http://maplewood.blogs.nytimes.com/ nebo “Chi-Town Daily News”:http://www.chitowndailynews.org/.

Příště se podíváme na zoubek projektu Naše Adresa, na který jsem hodně zvědavý a dost se na něj těším.

3 responses

  1. Jedna otázka je dost podstatná – budou mít o to inzerenti zájem, tedy jestli chtějí inzerovat v hyperlokálním médiu. Není jednodušší jít po žánrových inzerátech v odborných médiích? Jiný zdroj financování zatím nikdo nenašel…

  2. Mám pocit, že inzerenti budou mít velký zájem. Nejenže se zlepší cílení na určité skupiny, ale v kombinaci s odbornými médii se zvýší počet kontaktních bodů se zákazníky, což je pro inzerenty rajská hudba.

Comments are closed.